Great Russian Symphonies
Great Russian Symphonies
Mit Werken von:
Peter Iljitsch Tschaikowsky (1840-1893)
, Alexander Borodin (1833-1887)
, Serge Prokofieff (1891-1953)
, Nikolai Miaskowsky (1881-1950)
, Dmitri Schostakowitsch (1906-1975)
, Nikolai Rimsky-Korssakoff (1844-1908)
, Sergej Rachmaninoff (1873-1943)
, Alexander Scriabin (1872-1915)
, Alexander Glasunow (1865-1936)
, Wassilij Kalinnikoff (1866-1901)
Mitwirkende:
Ireland National Symphony Orchestra, Moscow Philharmonic Orchestra, Russian Philharmonic Orchestra
10
CDs
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
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-
Tschaikowsky: Symphonien Nr. 4-6; 1812-Ouvertüre; Romeo & Julia
+Borodin: Symphonie Nr. 2
+Prokofieff: Symphonie Nr. 5
+Miaskowsky: Symphonie Nr. 25
+Schostakowitsch: Symphonien Nr. 5 & 7
+Prokofieff: Symphonie Nr. 1
+Rimsky-Korssakoff: Symphonie Nr. 2; Scheherazade
+Rachmaninoff: Symphonie Nr. 2; Der Fels
+Scriabin: Symphonie Nr. 3; Le Poeme de l'extase
+Glasunow: Symphonie Nr. 6
+Kalinnikov: Symphonie Nr. 1
- Künstler: Ireland National Symphony Orchestra, Moscow Philharmonic Orchestra, Moscow SO, Polish National RSO, Royal Philharmonic Orchestra, Russian Philharmonic Orchestra, Seattle SO, St. Petersburg State SO, Anichanov, Anissimov, Golovschin, Kuchar, Leaper, Wit u. a.
- Label: Naxos, DDD, 1991-2010
- Bestellnummer: 2471081
- Erscheinungstermin: 23.4.2012
- Serie: 10 CD-Sets Naxos Great
Symphonien im russisch-nationalen Stil
Die Symphonie erreichte Russland erst spät. Die ersten Versuche einer Symphonie im russisch-nationalen Stil gegen Ende des 19. Jahrhunderts machten Balakirew und seine Gefolgsleute Borodin und Rimsky-Korssakow sowie Tschaikowsky, dessen Symphonien trotz seiner europäischen Gesinnung einen deutlichen russischen Charakter tragen. In deren Fahrwasser folgten zahlreiche Komponisten, von Glasunow bis Miaskowsky, die ihre Musik ebenfalls mit den Melodien ihrer Heimat anreicherten. In den folgenden Jahren übte die russische Politik einen mächtigen Einfluss auf russische Komponisten aus. Dieser drängte unter anderem Rachmaninow und Prokofieff ins Exil, während Komponisten wie Schostakowitsch ihrer politischen Frustration durch ihre Musik Luft machten, wofür dessen Leningrad Symphonie ein Paradebeispiel darstellt.
The word ‘symphony’ is used to describe an extended orchestral composition in Western classical music. By the eighteenth century the Italianate opera sinfonia—musical interludes between operas or concertos—had assumed the structure of three contrasting movements, and it is this form that is often considered as the direct forerunner of the orchestral symphony. With the rise of established professional orchestras, the symphony assumed a more prominent place in concert life between 1790 and 1820 until it eventually came to be regarded by many as the yardstick by which one would measure a composer’s achievement.
The symphony came late to Russia. The first attempts at a Russian Nationalist symphony were made in the late nineteenth-century by Balakirev and his acolytes, Borodin and Rimsky-Korsakov as well as by Tchaikovsky, whose symphonies (despite his European leanings) have a distinctly Russian flavour. In their wake followed numerous composers, from Glazunov to Myaskovsky, similarly instilling their music with the melodies of their homeland. In the years that followed Russian politics had an unmistakable impact on the Russian symphonists, as Rachmaninov and Prokofiev (among others) went into exile whilst composers such as Shostakovich vented their political frustrations through the medium of music—his Leningrad Symphony being a prime example.
Die Symphonie erreichte Russland erst spät. Die ersten Versuche einer Symphonie im russisch-nationalen Stil gegen Ende des 19. Jahrhunderts machten Balakirew und seine Gefolgsleute Borodin und Rimsky-Korssakow sowie Tschaikowsky, dessen Symphonien trotz seiner europäischen Gesinnung einen deutlichen russischen Charakter tragen. In deren Fahrwasser folgten zahlreiche Komponisten, von Glasunow bis Miaskowsky, die ihre Musik ebenfalls mit den Melodien ihrer Heimat anreicherten. In den folgenden Jahren übte die russische Politik einen mächtigen Einfluss auf russische Komponisten aus. Dieser drängte unter anderem Rachmaninow und Prokofieff ins Exil, während Komponisten wie Schostakowitsch ihrer politischen Frustration durch ihre Musik Luft machten, wofür dessen Leningrad Symphonie ein Paradebeispiel darstellt.
The word ‘symphony’ is used to describe an extended orchestral composition in Western classical music. By the eighteenth century the Italianate opera sinfonia—musical interludes between operas or concertos—had assumed the structure of three contrasting movements, and it is this form that is often considered as the direct forerunner of the orchestral symphony. With the rise of established professional orchestras, the symphony assumed a more prominent place in concert life between 1790 and 1820 until it eventually came to be regarded by many as the yardstick by which one would measure a composer’s achievement.
The symphony came late to Russia. The first attempts at a Russian Nationalist symphony were made in the late nineteenth-century by Balakirev and his acolytes, Borodin and Rimsky-Korsakov as well as by Tchaikovsky, whose symphonies (despite his European leanings) have a distinctly Russian flavour. In their wake followed numerous composers, from Glazunov to Myaskovsky, similarly instilling their music with the melodies of their homeland. In the years that followed Russian politics had an unmistakable impact on the Russian symphonists, as Rachmaninov and Prokofiev (among others) went into exile whilst composers such as Shostakovich vented their political frustrations through the medium of music—his Leningrad Symphony being a prime example.
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 4 f-moll op. 36
- 1 1. Andante sostenuto - Moderato con anima
- 2 2. Andantino in modo di cadenza
- 3 3. Scherzo: Pizzicato ostinato - Allegro
- 4 4. Finale: Allegro con fuoco
Sinfonie Nr. 2 h-moll op. 5
- 5 1. Allegro - Animato assai - Poco meno mosso - Animato assai - Tempo 1
- 6 2. Scherzo: Prestissimo - Allegretto - Tempo 1
- 7 3. Andante - Poco animato - Tempo 1 -
- 8 4. Finale: Allegro
Disk 2 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 5 e-moll op. 64
- 1 1. Andante - Allegro con anima
- 2 2. Andante cantabile, con alcuna licenza
- 3 3. Valse: Allegro moderato
- 4 4. Finale: Andante maestoso - Allegro vivo
- 5 Peter Iljitsch Tschaikowsky: Romeo und Julia (Fantasie-Ouvertüre nach Shakespeare)
Disk 3 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 6 h-moll op. 74 "Pathétique"
- 1 1. Adagio - Allegro non troppo
- 2 2. Allegro con grazia
- 3 3. Allegro molto vivace
- 4 4. Finale: Adagio lamentoso - Andante
- 5 Peter Iljitsch Tschaikowsky: Ouvertüre 1812 op. 49 "Ouvertüre solennelle"
Disk 4 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 5 B-Dur op. 100
- 1 1. Andante
- 2 2. Allegro marcato
- 3 3. Adagio
- 4 4. Allegro giocoso
Sinfonie Nr. 25 f-moll op. 63
- 5 1. Allegro deciso
- 6 2. Molto sostenuto
- 7 3. Allegro appassionato
Disk 5 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 5 d-moll op. 47
- 1 1. Moderato - Allegro non troppo
- 2 2. Allegretto
- 3 3. Largo
- 4 4. Allegro non troppo
Sinfonie Nr. 1 D-Dur op. 25 "Symphonie classique, Klassische Sinfonie"
- 5 1. Allegro
- 6 2. Larghetto
- 7 3. Gavotte: Non troppo allegro
- 8 4. Finale: Molto vivace
Disk 6 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 7 C-Dur op. 60 "Leningrader Sinfonie"
- 1 1. Allegretto
- 2 2. Moderato (Poco allegretto)
- 3 3. Adagio
- 4 4. Allegro non troppo
Disk 7 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 2 op. 9 "Antar"
- 1 1. Largo - Allegro - Largo - Allegretto - Adagio - Allegretto - Largo
- 2 2. Allegro
- 3 3. Allegro risoluto
- 4 4. Allegretto - Adagio
Scheherazade op. 35 (Sinfonische Suite)
- 5 1. The sea and Sinbad's ship
- 6 2. The Kalander prince
- 7 3. The young prince and the princess
- 8 4. Festival at Baghdad - The sea
Disk 8 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 2 e-moll op. 27
- 1 1. Largo - Allegro moderato
- 2 2. Allegro molto
- 3 3. Adagio
- 4 4. Allegro vivace
- 5 Sergej Rachmaninoff: Der Fels op. 7 (Fantasie für Orchester)
Disk 9 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 3 c-moll op. 43 "Le poème divin"
- 1 1. Lento
- 2 2. Luttes (Struggles)
- 3 3. Voluptés (Delights)
- 4 4. Jeu divin (Divine play)
- 5 Various Artists: Sinfonie Nr. 4 op. 54 "Le poème de l'extase"
Disk 10 von 10 (CD)
Sinfonie Nr. 6 c-moll op. 58
- 1 1. Adagio - Allegro appassionato
- 2 2. Thema und Variationen
- 3 3. Intermezzo: Allegretto
- 4 4. Finale: Andante maestoso - Moderato maestoso - Scherzando - Allegro pesante - Allegro moderato - Moderato maestoso
Sinfonie Nr. 1 g-moll
- 5 1. Allegro moderato
- 6 2. Andante commodamente
- 7 3. Scherzo: Allegro troppo - Moderato assai
- 8 4. Finale: Allegro moderato
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