Claudio Monteverdi: Madrigali Libro 3
Madrigali Libro 3
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
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- Künstler: Delitiae Musicae, Marco Longhini
- Label: Naxos, DDD, 2002
- Erscheinungstermin: 12.1.2004
- Serie: Naxos Early Music Collection
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Der innovative Charakter dieses Buches zeigt sich vor allem in den "Zyklen" der Madrigale: Viel ist über Monteverdis Gebrauch der Deklamation in Vattene pur, crudel 8 und den Reiz der musikalischen Umsetzung der beiden Zyklen aus Tassos Gerusalemme liberata (auch die Quelle seines späteren Werkes Il combattimento di Tancredi e Clorinda) geschrieben worden. Nino Pirrotta schreibt in Scelte poetiche di musicisti (1987), dass diese Werke "eher Gesang als Rezitativ enthalten, weil die implizite Form der Aufführung die praktischen Anforderungen einer realistischen Sprache vermeiden kann, denen die Aufführung allzu oft unterworfen ist ... Der Gesang, die Darstellung im Lied, ist das erklärte künstlerische Ziel". Die Abfolge der drei Madrigale 15 - 17, die mit den verzweifelten Worten 'Vivrò fra i miei tormenti' beginnt, vertont den Moment am Ende des Kampfes zwischen Tancredi und Clorinda, in dem der christliche Krieger seinen Helm abnimmt, nur um festzustellen, dass er unwissentlich seine Geliebte getötet hat. Es entsteht eine traumartige Atmosphäre; die Stimmen scheinen sich zu bekämpfen, wütende Impulse wechseln sich ab mit langen Momenten der Besinnung. Geblendet von der Wut und dem heftigen Wettstreit ist Tancredi nun dazu verurteilt, in Reue und Selbsthass für die Ewigkeit umherzuwandern: Die Musik schildert perfekt seinen verwirrten und verwirrten Geisteszustand (Anfang 16 und 17). Die Melodien wandern harmonisch umher und werden nur durch silbische Wiederholungen getragen, die auf einer einzigen Note intoniert werden, einer obsessiven, rezitativartigen Wiederholung. Doch jedes Mal, wenn sich die Kraft aufbaut, hallt sie nach und führt zu einer neuen Episode, in der sich andere Stimmen überlagern, unterbrochen von den verzweifelten Schreien des "ahi sfortunato" 16 . Das Ergebnis von so viel Trauer kann nur der Tod sein, die "tomba felice", eine Phrase, die das barocke Konzept des Widerspruchs zum Ausdruck bringt.
The innovative nature of this book is visible above all in the ‘cycles’ of madrigals: much has been written about Monteverdi’s use of declamation in Vattene pur, crudel 8 and the charm of the musical transposition of the two cycles taken from Tasso’s Gerusalemme liberata (also the source of his later work, Il combattimento di Tancredi e Clorinda). Nino Pirrotta writes in Scelte poetiche di musicisti (1987) that these works contain ‘singing rather than recitative, because the implicit form of performance can avoid the practical demands of realistic speech to which performance is too often subjected ... Song, representation in song, is the declared artistic aim’. The sequence of three madrigals 15 – 17 that begins with the desperate words ‘Vivrò fra i miei tormenti’ sets to music the moment at the end of the combat between Tancredi and Clorinda, when the Christian warrior removes his helmet only to realise that he has unwittingly killed his beloved. A dreamlike atmosphere is created; the voices seem to fight one another, angry impulses alternating with long moments of reflection. Blinded by anger and the violent contest, Tancredi is now condemned to wander for eternity in remorse and self-hatred: the music perfectly portrays his confused and bewildered state of mind (beginning of 16 and 17 ). The melodies wander harmonically, sustained only by syllabic repetition intoned on a single note, an obsessive, recitative-like repetition. Yet every time the force builds up it reverberates, leading into a new episode in which other voices overlap, interrupted by the desperate cries of ‘ahi sfortunato’ 16 . The outcome of so much sorrow can only be death, the ‘tomba felice’, a phrase that expresses the Baroque concept of contradiction.
Product Information
The innovative nature of this book is visible above all in the ‘cycles’ of madrigals: much has been written about Monteverdi’s use of declamation in Vattene pur, crudel 8 and the charm of the musical transposition of the two cycles taken from Tasso’s Gerusalemme liberata (also the source of his later work, Il combattimento di Tancredi e Clorinda). Nino Pirrotta writes in Scelte poetiche di musicisti (1987) that these works contain ‘singing rather than recitative, because the implicit form of performance can avoid the practical demands of realistic speech to which performance is too often subjected ... Song, representation in song, is the declared artistic aim’. The sequence of three madrigals 15 – 17 that begins with the desperate words ‘Vivrò fra i miei tormenti’ sets to music the moment at the end of the combat between Tancredi and Clorinda, when the Christian warrior removes his helmet only to realise that he has unwittingly killed his beloved. A dreamlike atmosphere is created; the voices seem to fight one another, angry impulses alternating with long moments of reflection. Blinded by anger and the violent contest, Tancredi is now condemned to wander for eternity in remorse and self-hatred: the music perfectly portrays his confused and bewildered state of mind (beginning of 16 and 17 ). The melodies wander harmonically, sustained only by syllabic repetition intoned on a single note, an obsessive, recitative-like repetition. Yet every time the force builds up it reverberates, leading into a new episode in which other voices overlap, interrupted by the desperate cries of ‘ahi sfortunato’ 16 . The outcome of so much sorrow can only be death, the ‘tomba felice’, a phrase that expresses the Baroque concept of contradiction.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 La giovinetta pianta: La giovinetta pianta
- 2 O come e gran martire
- 3 Sovra tenere erbette e bianchi fiori
- 4 O dolce anima mia, dunque e pur vero
- 5 Stracciami pur il core
- 6 O rossignuol ch'in queste verdi fronde
- 7 Se per estremo ardore
- 8 Vattene pur, crudel, con quella pace: 1a parte - Vattene pur crudel
- 9 Vattene pur, crudel, con quella pace: 2a parte - La tra'l sangue e le morti egro giacente
- 10 Vattene pur, crudel, con quella pace: 3a parte - Poi ch'ella in se torno, deserto e muto
- 11 O primavera gioventu de l'anno
- 12 Perfidissimo volto
- 13 Ch'io non t'ami, cor mio?
- 14 Occhi un tempo mia vita: Occhi, un tempo mia vita
- 15 Vivro fra i miei tormenti e le mie cure: 1a parte - Vivro fra i miei tormenti e le mie cure
- 16 Vivro fra i miei tormenti e le mie cure: 2a parte - Ma dove, oh lasso me!
- 17 Vivro fra i miei tormenti e le mie cure: 3a parte - Io pur verro la dove sete
- 18 Lumi, miei cari lumi
- 19 Rimanti in pace a la dolente e bella: 1a parte - Rimanti in pace
- 20 Rimanti in pace a la dolente e bella: 2a parte - Ond'ei, di morte la sua faccia impressa
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