Carl Stamitz: Sämtliche Klarinettenkonzerte Vol.2
Sämtliche Klarinettenkonzerte Vol.2
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
umgehend lieferbar, Bestand beim Lieferanten vorhanden
EUR 14,99*
Verlängerter Rückgabezeitraum bis 31. Januar 2025
Alle zur Rückgabe berechtigten Produkte, die zwischen dem 1. bis 31. Dezember 2024 gekauft wurden, können bis zum 31. Januar 2025 zurückgegeben werden.
- Klarinettenkonzerte Nr. 7, 8, 10, 11
- Künstler: Kalman Berkes, N. Esterhazy Sinfonia, Kalman Berkes
- Label: Naxos, DDD, 96/97
- Bestellnummer: 1324165
- Erscheinungstermin: 1.7.1999
- Serie: Naxos 18th Century Classics
- Gesamtverkaufsrang: 6326
- Verkaufsrang in CDs: 2918
Stamitz' frühe Erfahrung mit der Klarinette wurde durch seine Freundschaft mit dem großen böhmischen Klarinettenvirtuosen Johann Joseph Beer (1744-1811), den er in Paris kennenlernte, weiter gefestigt. Ihre berufliche Verbindung, die in vielerlei Hinsicht der von Mozart und Stadler ähnelt, führte nicht nur zu einer Reihe gemeinsamer Aufführungen bei den Concerts spirituels, sondern auch zu einer Reihe von Konzerten und Kammermusikwerken, die für Beers Gebrauch komponiert wurden. Beers Aufführung eines Klarinettenkonzertes von Carl Stamitz am 24. Dezember 1771 ist die erste dokumentierte Aufführung eines Klarinettenkonzertes in Paris. Während Beers unübertroffene technische Beherrschung der fünfklappigen Klarinette zweifellos die Art und Weise beeinflusste, wie Stamitz für diese Klarinette schrieb, finden sich bestimmte idiomatische Mittel wie übertriebene Intervallsprünge und Akkordbrechungen in den Werken von Pioniergestalten wie Pokorny. Ihre musikalische Gesamtqualität verdanken sie jedoch weit weniger der Virtuosität des Soloschreibens als vielmehr dem eleganten melodischen Stil, der strukturellen Subtilität und dem orchestralen Flair von Stamitz.
Stamitz's early experience of the clarinet was consolidated further through his friendship with the great Bohemian clarinet virtuoso Johann Joseph Beer (1744-1811) whom he met in Paris. Their professional association, similar in many ways to that of Mozart and Stadler, resulted not only in a number of joint performances at the Concerts spirituels but also in a succession of concertos and chamber works which were composed for Beer's use Beer's performance of one of Carl Stamitz's clarinet concertos on 24th December, 1771 is the first documented performance of a clarinet concerto in Paris. While Beer's unrivalled technical command of the five-keyed clarinet undoubtedly influenced the way in which Stamitz wrote for it, certain idiomatic devices such as exaggerated intervallic leaps and broken-chord passage work can be found in the works of pioneering figures such as Pokorny. Their overall musical quality, however, owes far less to the virtuosity of the solo writing than to Stamitz's elegant melodic style, structural subtlety and orchestral flair.
Product Information
Stamitz's early experience of the clarinet was consolidated further through his friendship with the great Bohemian clarinet virtuoso Johann Joseph Beer (1744-1811) whom he met in Paris. Their professional association, similar in many ways to that of Mozart and Stadler, resulted not only in a number of joint performances at the Concerts spirituels but also in a succession of concertos and chamber works which were composed for Beer's use Beer's performance of one of Carl Stamitz's clarinet concertos on 24th December, 1771 is the first documented performance of a clarinet concerto in Paris. While Beer's unrivalled technical command of the five-keyed clarinet undoubtedly influenced the way in which Stamitz wrote for it, certain idiomatic devices such as exaggerated intervallic leaps and broken-chord passage work can be found in the works of pioneering figures such as Pokorny. Their overall musical quality, however, owes far less to the virtuosity of the solo writing than to Stamitz's elegant melodic style, structural subtlety and orchestral flair.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Clarinet Concerto No. 7 in E flat major: I. Allegro molto
- 2 Clarinet Concerto No. 7 in E flat major: II. Adagio
- 3 Clarinet Concerto No. 7 In E Flat Major: Iii. Rondo
- 4 Clarinet Concerto No. 8 in B flat major: I. Allegro
- 5 Clarinet Concerto No. 8 in B flat major: II. Andante moderato
- 6 Clarinet Concerto No. 8 In B Flat Major: Iii. Rondo - Tempo Di Minuetto
- 7 Clarinet Concerto No. 11 in E flat major: I. Allegro
- 8 Clarinet Concerto No. 11 in E flat major: II. Aria - Andante moderato
- 9 Clarinet Concerto No. 11 In E Flat Major: Iii. Rondo Alla Schas - Allegro Moderato
- 10 Clarinet Concerto No. 10 in B flat major: I. Allegro
- 11 Clarinet Concerto No. 10 in B flat major: II. Andante sostenuto
- 12 Clarinet Concerto No. 10 In B Flat Major: Iii. Rondo - Poco Allegro