Eine überzeugendes australisches Grossorchester
Das Earshift Orchestra gegründet und geleitet vom hochtalentierten australischen Orchesterleiter, Sopran- und Altsaxophonisten, Bassklarinettisten, Arrangeur, Komponisten Jeremy Rose ist eine Entdeckung mit nachfolgender gründlicher Erkundung wert. Für mich klingt es wie keine mir bekannte Grossformation. Die im Jazz beheimateten Orchester von Gil Evans, Clare Fischer, Maria Schneider, die stilistisch schwierig klassierbaren grösseren Formationen von Frank Zappa, experimentelle Konzertmusik- und Rockgruppen und einiges mehr kamen mir in den Sinn, doch das 17-köpfige, zwar konventionell mit vier Trompeten, fünf Saxophonen, vier Posaunen, Piano/Keyboard, Gitarre, Bass und Schlagzeug besetzte Earshift Orchestra hebt sich punkto Klang und musikalischer Konzeption deutlich und überraschend von allen mir bekannten Grossformationen ab. Die unten von mir empfohlene CD "Disruption" gibt mit den vorhandenen Soundclips einen ersten Eindruck, doch die CD "Discordia" überzeugt mich von der musikalischen Dramaturgie und der gesamten Konzeption deutlich mehr. Auch die meist packenden und oft unkonventionellen solistischen Beiträge sind durchwegs auf einem sehr hohen Niveau. Und die (leider wenigen) Soli von Jeremy Rose halten jedem Vergleich mit bekannten US-Jazzstars stand. Eine klare Empfehlung!
PS: Und hier noch der (für mich der für mich reichlich unverständliche) Kommentar von Jeremy Rose zu obiger Einspielung:
Artistic statement from Jeremy Rose
In a time characterized by unending streams of information, where the barrier between fact and fiction becomes increasingly
blurred, Discordia emerges as a timely narrative. A testament to our times, the album presents an exploration, navigating the
intricate labyrinths of misinformation and the consequent human discord.
Along with the illustrious 17-piece Earshift Orchestra, we tread this path, unearthing the nuanced interplay of our
contemporary milieu. Our past endeavors, such as Iron in the Blood and Disruption! The Voice of Drums, epitomized the
melding of jazz music’s sophistication with contemporary stories. Discordia continues this notion, marking one of our
boldest compositional endeavors.
Discordia, inspired by the term 'Vera Discordia' Latin for "discordant truths", is a poignant testament. In an era riddled with
paradoxes, where artificial intelligence amplifies the cacophony of misinformation, the tracks in this album seek to chronicle
the ensuing human quest and divergence. But amid the tumult, it's also a paean to our enduring pursuit of truth: at times
apocalyptic, yet sprinkled with vestiges of hope.
Being at the nexus of these convolutions, witnessing the rifts stemming from divergent truths, I felt a pressing urge to
encapsulate our times' dynamics through music. It's a mosaic of reflections—highlighting the looming shadows of a society
veering towards apparitions, yet interspersed with rays of clarity.
Complementing this journey, Chloe Kim’s drums provide rhythmic fervor. However, Discordia would be incomplete without
the outstanding contributions of our ensemble: Thomas Avgenicos's fiery trumpet improvisations; Novak Manojlovic's
introspective ruminations on the piano; and Hilary Geddes’s ethereal guitar sounds, weaving an other-worldly sonic tapestry.
As you delve deep into Discordia’s symphonic embrace, let it transcend auditory experience. May it prompt reflection, foster
discernment, and champion harmony in an age of Discordia