Marcin Swiatkiewicz - Cromatica
Marcin Swiatkiewicz - Cromatica
Mit Werken von:
Emanuell Soncino (1600-1660)
, John Bull (1562-1628)
, Johann Jacob Froberger (1616-1667)
, Tarquinio Merula (1590-1665)
, Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
, Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre (1665-1729)
, Jean Philippe Rameau (1683-1764)
, Antoine Forqueray (1671-1745)
, Sebastian de Albero (1722-1756)
, Domenico Scarlatti (1685-1757)
, Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Mitwirkende:
Marcin Swiatkiewicz
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
Derzeit nicht erhältlich.
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Soncino: Cromatica
+Bull: Chromatic Pavan; Chromatic Galliard
+Froberger: Toccata II d-moll FvWV 102
+Merula: Capriccio Cromatico
+Sweelinck: Fantasia Chromatica
+Guerre: Prelude g-moll
+Rameau: L'Enharmonique
+Forqueray: La Marella
+Albero: Recercata V c-moll
+Scarlatti: Cembalosonate c-moll K. 58
+Bach: Chromatische Fantasie & Fuge BWV 903
+Soler: Fandango
+Anonymus (Przemsyl Tabulatur / ca. 1700): Toccata a-moll
- Künstler: Marcin Swiatkiewicz (Cembalo)
- Label: CPO, DDD, 2015
- Erscheinungstermin: 27.3.2017
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Marcin Świątkiewicz, one of today’s leading harpsichordists, invites us to join him in the multifaceted and wondrous world of chromaticism on his latest CD. He performs repertoire from the seventeenth century on an Italian harpsichord by Detmar Hungerberg with fourteen keys per octave (split upper keys for d sharp and e flat and for g sharp and a flat) and in mean-tone temperament. The repertoire from the eighteenth century is heard on a two-manual copy after Johannes Ruckers by Christian Fuchs. The chromatic style is a special musical phenomenon. Already highly valued by the Greeks during antiquity, it was discovered for the modern world by Humanist scholars of antiquity during the Italian renaissance. Composers and theorists of the sixteenth century infused it with the spirit of the music of their epoch. Chromaticism flourished on the fertile ground of rhetorical polyphony of the seconda prattica at the same time and in the same place that generated the recitative, the opera, and a new homophony. With the repertoire selected for this CD Świątkiewicz intends to illustrate the phenomenon of chromatic music in the greatest possible number of geographical and historical contexts. For example, John Bull’s Chromatic Pavan & Galliard shows itself from this side: daring modulations lead into keys situated in the dark region of the circle of fifths. Toward the end of the galliard even the key of e sharp makes its appearance. It is often used as an argument for an equal temperament or at least not a mean-tone temperament but an enharmonic tuning system in Bull’s music. For their part, the Toccata by Froberger and the Capriccio cromatico by Merula take us to the heart of chromatic aesthetic experiments. The toccata is an outstanding example of the stylus phantasticus, of instrumental music with a rhetorical character drawing on the music drama and the recitative and combining counterpoint of the finest artistry with instrumental virtuosity.
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Rezensionen
klassik-heute.com 05/2017: »Der Chromatik haftet immer etwas Geheimnisvolles, Rätselhaftes an. Sie verunklart bei exzessivem Gebrauch mitunter die harmonischen Verhältnisse, verschleiert tonale Bezüge, drückt auf expressive Art und Weise Seelenzustände aus und hat die Kraft, die Musik förmlich aus den Fugen geraten zu lassen. Das hat naturgemäß schon früh die Komponisten fasziniert, die die Grenzen eines harmonischen Systems immer gerne ausgetestet haben. Ungemein einleuchtend ist auch Świątkiewiczs außerordentlich beredtes und virtuoses Spiel. Da steckt hörbar eine große Sachkenntnis und Versiertheit drin, gleichzeitig besticht es durch eine unmittelbar erkennbare rhetorische Qualität, emotionale Dichte und - bei aller fachlichen Durchdringung - ohne große Umschweife packende Dimension.«- Tracklisting
- 1 Track 1
- 2 Track 2
- 3 Track 3
- 4 Track 4
- 5 Track 5
- 6 Track 6
- 7 Track 7
- 8 Track 8
- 9 Track 9
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