Michael Daugherty: UFO für Percussion & Orchester
UFO für Percussion & Orchester
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- +Philadelphia Stories für Orchester
- Künstler: Evelyn Glennie, Colorado Symphony Orchestra, Marin Alsop
- Label: Naxos, DDD, 2002
- Bestellnummer: 3117727
- Erscheinungstermin: 30.8.2004
- Serie: Naxos American Classics
Philadelphia Stories (2001) für Orchester wurde vom Philadelphia Orchestra in Auftrag gegeben. Die Uraufführung wurde vom Philadelphia Orchestra unter der Leitung von David Zinman am 15. November 2001 an der Academy of Music in Philadelphia gegeben. Meine dritte Symphonie ist ein musikalischer Reisebericht über die Klänge und Rhythmen von Philadelphia und gliedert sich in drei Sätze: Der erste Satz beginnt bei Sonnenuntergang, der zweite Satz nach Mitternacht und der dritte Satz bei Sonnenaufgang. In Sundown On South Street stelle ich den Groove der Menschen nach, die durch eine der beliebtesten Straßen Philadelphias cruisen, wo man Nachtclubs und Musiker aus allen Gesellschaftsschichten findet. Zu den vielen Generationen von Musikern, die in Philadelphia lebten und diese musikalische Straße entlang gingen, gehören Sun Ra, John Coltrane, Fabian, Mario Lanza und Patti LaBelle. In den 1980er Jahren war auch ich ein häufiger Besucher der South Street, spielte Jazz-Klavier und führte in verschiedenen Nachtclubs experimentelle elektronische Musik auf. Philadelphia gilt nicht nur als eine der gespenstischsten Städte Amerikas, sondern ist auch der Ort, an dem Edgar Allan Poe "The Tell-Tale Heart" verfasst hat, eine seiner berühmtesten Horrorgeschichten. In seiner Lyrik berief sich Poe auch oft auf die Laute und die Lyra. Tell Tell- Tale Harp ist eine Arabeske für zwei Soloharfen und Orchester. Stereophonisch auf der Bühne arrangiert, spielen die Soloharfenisten obsessive Rhythmen, rollende Akkorde und geisterhafte Echos in einem periodischen herzförmigen Puls. Um Poe selbst zu zitieren, hören wir "Geister, die sich musikalisch bewegen, nach dem wohl abgestimmten Gesetz einer Laute". In Bells for Stokowski stelle ich mir Leopold Stokowski (1882-1977), einen der einflussreichsten und umstrittensten Dirigenten / Arrangeure des zwanzigsten Jahrhunderts, vor, wie er bei Sonnenaufgang die Freiheitsglocke in Philadelphia besucht und dem Klang aller Glocken der Stadt lauscht. Als Maestro des Philadelphia Orchestra (1912-36) sorgte er für Aufsehen, indem er Uraufführungen von Orchesterwerken von Komponisten wie Strawinsky und Varèse dirigierte, und erzürnte klassische Puristen, indem er seine aufwendigen romantischen Orchestertranskriptionen von J. S. Bach dirigierte. In meiner mitreißenden Hommage an Stokowski habe ich ein Originalthema im Stil Bachs komponiert, das durch eine Reihe von kanonischen tonalen und atonalen Variationen in meiner eigenen musikalischen Sprache moduliert wird. Später stelle ich auch meine eigene Transkription von Bachs C-Dur-Präludium aus dem Wohltemperierten Klavier vor. In der Coda evoziere ich den berühmten übertriebenen "Stokowski-Klang", indem ich das Orchester wie eine riesige, rumpelnde gotische Orgel erklingen lasse.
UFO (1999) für Soloschlagzeug und Orchester ist von unbekannten fliegenden Objekten und Klängen inspiriert. Das Konzert wurde vom National Symphony Orchestra durch einen Zuschuss des John and June Hechinger Commissioning Fund in Auftrag gegeben und für Evelyn Glennie geschrieben. Die Weltpremiere wurde von Evelyn Glennie, Soloschlagzeug, und dem National Symphony Orchestra unter der Leitung von Leonard Slatkin am 10. April 1999 im Kennedy Center, Washington D. C., aufgeführt. Das Konzert beginnt mit "Traveling Music", bei der der Schlagzeugsolist in Gestalt eines Außerirdischen aus dem Weltall auf mysteriöse Weise mit einem Wasserphon und einer mechanischen Sirene den Konzertsaal betritt. Der zweite Satz, Unidentified, bezieht sich auf den berühmten UFO-Absturz im Jahre 1947 in der Nähe von Roswell, New Mexico. In der Wüste wurden große Scherben von nicht identifizierbarem Metall entdeckt und vom US-Militär schnell in das Gebiet 51 in Nevada gebracht, wo seine geheime Basis angeblich als Lager für außerirdische Objekte diente. Was geschah mit diesen verstreuten Schrottstücken? Sie schwingen auf der Konzertbühne mit, wenn der Schlagzeugsolist auf dem Xylophon und acht nicht identifizierten Metallstücken spielt. In Flying, dem dritten Satz, hören wir eine virtuose Darbietung des Soloschlagzeugers auf Vibraphon, Mark Tree und Zimbeln, die wie fliegende Untertassen in der Luft schweben und schimmern. Im vierten Satz führt der Schlagzeugsolist mit seltsam klingenden Schlaginstrumenten, begleitet von einem Kontrafagott-Solisten und der Schlagzeuggruppe, die sich auf dem Balkon befindet, geschickte Handimprovisationen vor. Dieser Satz mit dem Titel ??? kann den Zuhörer fragen lassen: Ist dies eine weitere UFO-Sichtung? Der mit Rhythmen im 5 / 4-Takt pulsierende Finalsatz trägt den Titel Objekte. Das virtuose Trommeln des Schlagzeugsolisten in Warp-Geschwindigkeit suggeriert das äußere Erscheinungsbild und die innere Maschinerie eines fein abgestimmten außerirdischen Flugzeugs. (Michael Daugherty)
Philadelphia Stories (2001) for orchestra was commissioned by the Philadelphia Orchestra. The world première was given by the Philadelphia Orchestra under the direction of David Zinman at the Academy of Music in Philadelphia on 15th November 2001. A musical travelogue of the sounds and rhythms of Philadelphia, my third symphony is divided into three movements: the first movement begins at sundown, the second movement after midnight, and the third movement at sunrise. In Sundown On South Street, I recreate the groove of people cruising down one of the most popular streets of Philadelphia, where one finds nightclubs and musicians from all walks of life. The many generations of musicians who lived in Philadelphia and walked down this musical street include Sun Ra, John Coltrane, Fabian, Mario Lanza, and Patti LaBelle. In the 1980s I too was a frequent visitor to South Street, playing jazz piano and performing experimental electronic music in various nightclubs. Not only is Philadelphia said to be one of America’s most haunted cities but it is also where Edgar Allan Poe penned The Tell-Tale Heart, one of his most famous tales of horror. In his lyric poetry Poe also often invoked the lute and the lyre. Tell- Tale Harp is an arabesque for two solo harps and orchestra. Arranged stereophonically on the stage, the solo harpists play obsessive rhythms, rolling chords, and ghostly echoes in a periodic heart-like pulse. To quote Poe himself, we hear “spirits moving musically, to a lute’s well-tuned law”. In Bells for Stokowski I imagine Leopold Stokowski (1882-1977), one of the most influential and controversial conductors / arrangers of the twentieth century, visiting the Liberty Bell in Philadelphia at sunrise and listening to all the bells of the city resonate. As maestro of the Philadelphia Orchestra (1912-36) he created a sensation by conducting world premières of orchestral works by composers such as Stravinsky and Varèse, and enraged classical purists by conducting his lavish Romantic orchestral transcriptions of J. S. Bach. In my rousing tribute to Stokowski, I have composed an original theme in the style of Bach that is modulated through a series of canonic tonal and atonal variations in my own musical language. Later I also introduce my own transcription of Bach’s C major Prelude from The Well- Tempered Klavier. In the coda I evoke the famous overthe- top “Stokowski sound,” by making the orchestra resound like an enormous, rumbling gothic organ.
UFO (1999) for solo percussion and orchestra is inspired by unidentified flying objects and sounds. The concerto was commissioned by the National Symphony Orchestra through a grant from the John and June Hechinger Commissioning Fund and written for Evelyn Glennie. The world première was performed by Evelyn Glennie, solo percussion, and the National Symphony Orchestra conducted by Leonard Slatkin, at the Kennedy Center, Washington D. C. on 10th April 1999. The concerto begins with Traveling Music where the percussion soloist, in the guise of an alien from outer space, mysteriously enters the concert hall playing a waterphone and mechanical siren. The second movement, Unidentified, refers to the famous UFO crash in 1947 near Roswell, New Mexico. Large scraps of unidentifiable metal were discovered in the desert and quickly moved by the U. S. military to Area 51 in Nevada, where its secret base was reputed to be the repository for alien objects. What happened to those scattered scraps? They resonate on the concert stage, as the percussion soloist plays on xylophone and eight pieces of unidentified metal. In Flying, the third movement, we hear a virtuoso performance by the solo percussionist on vibraphone, mark tree, and cymbals that hover and shimmer in the air like flying saucers. In the fourth movement, the percussion soloist performs sleight-of-hand improvisations with strange sounding percussion instruments accompanied by a contrabassoon soloist and the percussion section, which is located in the balcony. This movement, entitled ???, may leave the listener wondering: is this another UFO sighting? Pulsating with rhythms in 5 / 4 time, the final movement is entitled Objects. It features virtuosic drumming by the percussion soloist at warp speed to suggest the outer trappings and inner machinery of a fine-tuned alien aircraft. (Michael Daugherty)
UFO (1999) für Soloschlagzeug und Orchester ist von unbekannten fliegenden Objekten und Klängen inspiriert. Das Konzert wurde vom National Symphony Orchestra durch einen Zuschuss des John and June Hechinger Commissioning Fund in Auftrag gegeben und für Evelyn Glennie geschrieben. Die Weltpremiere wurde von Evelyn Glennie, Soloschlagzeug, und dem National Symphony Orchestra unter der Leitung von Leonard Slatkin am 10. April 1999 im Kennedy Center, Washington D. C., aufgeführt. Das Konzert beginnt mit "Traveling Music", bei der der Schlagzeugsolist in Gestalt eines Außerirdischen aus dem Weltall auf mysteriöse Weise mit einem Wasserphon und einer mechanischen Sirene den Konzertsaal betritt. Der zweite Satz, Unidentified, bezieht sich auf den berühmten UFO-Absturz im Jahre 1947 in der Nähe von Roswell, New Mexico. In der Wüste wurden große Scherben von nicht identifizierbarem Metall entdeckt und vom US-Militär schnell in das Gebiet 51 in Nevada gebracht, wo seine geheime Basis angeblich als Lager für außerirdische Objekte diente. Was geschah mit diesen verstreuten Schrottstücken? Sie schwingen auf der Konzertbühne mit, wenn der Schlagzeugsolist auf dem Xylophon und acht nicht identifizierten Metallstücken spielt. In Flying, dem dritten Satz, hören wir eine virtuose Darbietung des Soloschlagzeugers auf Vibraphon, Mark Tree und Zimbeln, die wie fliegende Untertassen in der Luft schweben und schimmern. Im vierten Satz führt der Schlagzeugsolist mit seltsam klingenden Schlaginstrumenten, begleitet von einem Kontrafagott-Solisten und der Schlagzeuggruppe, die sich auf dem Balkon befindet, geschickte Handimprovisationen vor. Dieser Satz mit dem Titel ??? kann den Zuhörer fragen lassen: Ist dies eine weitere UFO-Sichtung? Der mit Rhythmen im 5 / 4-Takt pulsierende Finalsatz trägt den Titel Objekte. Das virtuose Trommeln des Schlagzeugsolisten in Warp-Geschwindigkeit suggeriert das äußere Erscheinungsbild und die innere Maschinerie eines fein abgestimmten außerirdischen Flugzeugs. (Michael Daugherty)
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Philadelphia Stories (2001) for orchestra was commissioned by the Philadelphia Orchestra. The world première was given by the Philadelphia Orchestra under the direction of David Zinman at the Academy of Music in Philadelphia on 15th November 2001. A musical travelogue of the sounds and rhythms of Philadelphia, my third symphony is divided into three movements: the first movement begins at sundown, the second movement after midnight, and the third movement at sunrise. In Sundown On South Street, I recreate the groove of people cruising down one of the most popular streets of Philadelphia, where one finds nightclubs and musicians from all walks of life. The many generations of musicians who lived in Philadelphia and walked down this musical street include Sun Ra, John Coltrane, Fabian, Mario Lanza, and Patti LaBelle. In the 1980s I too was a frequent visitor to South Street, playing jazz piano and performing experimental electronic music in various nightclubs. Not only is Philadelphia said to be one of America’s most haunted cities but it is also where Edgar Allan Poe penned The Tell-Tale Heart, one of his most famous tales of horror. In his lyric poetry Poe also often invoked the lute and the lyre. Tell- Tale Harp is an arabesque for two solo harps and orchestra. Arranged stereophonically on the stage, the solo harpists play obsessive rhythms, rolling chords, and ghostly echoes in a periodic heart-like pulse. To quote Poe himself, we hear “spirits moving musically, to a lute’s well-tuned law”. In Bells for Stokowski I imagine Leopold Stokowski (1882-1977), one of the most influential and controversial conductors / arrangers of the twentieth century, visiting the Liberty Bell in Philadelphia at sunrise and listening to all the bells of the city resonate. As maestro of the Philadelphia Orchestra (1912-36) he created a sensation by conducting world premières of orchestral works by composers such as Stravinsky and Varèse, and enraged classical purists by conducting his lavish Romantic orchestral transcriptions of J. S. Bach. In my rousing tribute to Stokowski, I have composed an original theme in the style of Bach that is modulated through a series of canonic tonal and atonal variations in my own musical language. Later I also introduce my own transcription of Bach’s C major Prelude from The Well- Tempered Klavier. In the coda I evoke the famous overthe- top “Stokowski sound,” by making the orchestra resound like an enormous, rumbling gothic organ.
UFO (1999) for solo percussion and orchestra is inspired by unidentified flying objects and sounds. The concerto was commissioned by the National Symphony Orchestra through a grant from the John and June Hechinger Commissioning Fund and written for Evelyn Glennie. The world première was performed by Evelyn Glennie, solo percussion, and the National Symphony Orchestra conducted by Leonard Slatkin, at the Kennedy Center, Washington D. C. on 10th April 1999. The concerto begins with Traveling Music where the percussion soloist, in the guise of an alien from outer space, mysteriously enters the concert hall playing a waterphone and mechanical siren. The second movement, Unidentified, refers to the famous UFO crash in 1947 near Roswell, New Mexico. Large scraps of unidentifiable metal were discovered in the desert and quickly moved by the U. S. military to Area 51 in Nevada, where its secret base was reputed to be the repository for alien objects. What happened to those scattered scraps? They resonate on the concert stage, as the percussion soloist plays on xylophone and eight pieces of unidentified metal. In Flying, the third movement, we hear a virtuoso performance by the solo percussionist on vibraphone, mark tree, and cymbals that hover and shimmer in the air like flying saucers. In the fourth movement, the percussion soloist performs sleight-of-hand improvisations with strange sounding percussion instruments accompanied by a contrabassoon soloist and the percussion section, which is located in the balcony. This movement, entitled ???, may leave the listener wondering: is this another UFO sighting? Pulsating with rhythms in 5 / 4 time, the final movement is entitled Objects. It features virtuosic drumming by the percussion soloist at warp speed to suggest the outer trappings and inner machinery of a fine-tuned alien aircraft. (Michael Daugherty)
Rezensionen
FonoForum 01/05: »UFO ist ein fünfsätziges Konzert für Schlagzeug und Orchester, dessen Titel für sich spricht. Der im Instrumentarium lauernden Versuchung der Klangeffekthascherei entgeht auch Daugherty nicht. Widmungsträgerin Evelyn Glennie spielt aber auch zu verlockend virtuos, vor allem auf Marimba- und Vibraphon. Keine bedeutende, aber einfach gute Musik.«- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Philadelphia Stories: No. 1. Sundown On South Street
- 2 Philadelphia Stories: No. 2. Tell-Tale Harp
- 3 Philadelphia Stories: No. 3. Bells for Stokowski
- 4 Ufo: I. Traveling Music
- 5 Ufo: Ii. Unidentified
- 6 Ufo: Iii. Flying
- 7 Ufo: Iv. ???
- 8 Ufo: V. Objects