Münchner Posaunen Quartett - Ouverture
Münchner Posaunen Quartett - Ouverture
Mit Werken von:
Michael Praetorius (1571-1621)
, Johann Sebastian Bach (1685-1750)
, Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755)
, Gioacchino Rossini (1792-1868)
, Samuel Barber (1910-1981)
, Johannes Brahms (1833-1897)
Mitwirkende:
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
-
Praetorius: Suite des Danses
+Bach: Präludium & Fuge BWV 885
+Boismortiert: Sonata a 4 a-moll
+Rossini: Wilhelm Tell-Ouvertüre
+Barber: Adagio for Strings op. 11
+Brahms: Ungarische Tänze Nr. 3 & 4
- Künstler: Münchner Posaunen Quartett
- Label: Audite, DDD, 2006
- Bestellnummer: 1569661
- Erscheinungstermin: 24.10.2007
Das Münchner Posaunen Quartett hat ein anspruchsvolles Ziel vor Augen und Ohren. Die vier Musiker wollen den Facettenreichtum von 400 Jahren Stilvielfalt, nämlich von Michael Praetorius (1612) bis Samuel Barber (1936), klanglich neu aufschlüsseln. Und ihr Vorhaben ist erfolgreich: Vertrautes hört man auf der vorliegenden CD intensiver denn je, weniger Vertrautes steigert spürbar die Entdeckerfreuden zur Fortsetzung und zur Wiederholung des Dargebotenen. Hartnäckig hielt sich lange die Aussage des barocken Musiktheoretikers Johann Mattheson von 1713, dass "der Posaunen groß und klein vor sich selbst ein vollständiges Chor ausmachen können, aber außer in Kirchen-Sachen und Solennitäten sehr wenig gebraucht werden". - Doch nicht nur das reizte die Münchner Vierergruppe zum Widerspruch. Sie treten auch den Gegenbeweis an, dass das zu Unrecht so genannte "schwere Blech" durchaus kammermusikalisch sanft und ausdrucksreich als "Galant Homme einen vollkommenen Begriff und Würde von der edlen MUSIC erlangen" kann, so der barocke Gewährsmann Mattheson. Thomas Horch ist Soloposaunist im Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Er unterrichtet am Richard-Strauss-Konservatorium und ab 2008 an der Hochschule für Musik und Theater München. Dany Bonvin ist Soloposaunist der Münchner Philharmoniker und Mitglied im Ensemble Blechschaden. Er ist Professor am Mozarteum in Salzburg. Uli Pförtsch ist Soloposaunist im Orchester der Bayerischen Staatsoper. Volker Hensiek ist Bassposaunist der Bamberger Sinfoniker. Er unterrichtet an der Hochschule für Musik und Theater München.
The Münchner Posaunen Quartett has a demanding goal in mind and ear. The four musicians aim to open up anew all the sonic facets of 400 years of stylistic diversity from Michael Praetorius (1612) to Samuel Barber (1936). And they succeed in this aim on the CD presented here: One listens to familiar works more intensively than ever less familiar works markedly heighten the joy in making new discoveries, encouraging the listener to continue and repeat the experience. Baroque music theorist Johann Mattheson's statement from 1713 was considered valid for a long time, namely that "the large and small trombones can form a complete choir, but are only rarely used apart from church music and solemnities." But that was not all that challenged the Munich quartet to take exception. They were also challenged to prove that the unjustifiably termed "heavy brass" can definitely attain a thoroughly chamber-music-like tenderness and expressive richness - as the baroque informant Mattheson puts it, "a gallant gentleman acquiring a complete conception and dignity from the noble MUSIC." Thomas Horch is principal trombonist of the Bavarian Radio Symphony Orchestra. He is lecturer at the Richard-Strauss-Conservatory and from 2008 on at the University of Music and Performing Arts in Munich. Dany Bonvin is principal trombonist of the Munich Philharmonic and member of the ensemble Blechschaden. He is professor at the Mozarteum in Salzburg. Uli Pförtsch is principal trombonist of the orchestra of the Bavarian State Opera. Volker Hensiek is bass trombonist of the Bamberg Symphony Orchestra. He is teaching at the University of Music and Performing Arts in Munich.
The liner-notes - in English and German - are surprisingly informal, which gives you a pretty good idea of the players' approach to the music. Well worth a spin, even if this isn't your usual fare. (musicweb-international)
The Münchner Posaunen Quartett has a demanding goal in mind and ear. The four musicians aim to open up anew all the sonic facets of 400 years of stylistic diversity from Michael Praetorius (1612) to Samuel Barber (1936). And they succeed in this aim on the CD presented here: One listens to familiar works more intensively than ever less familiar works markedly heighten the joy in making new discoveries, encouraging the listener to continue and repeat the experience. Baroque music theorist Johann Mattheson's statement from 1713 was considered valid for a long time, namely that "the large and small trombones can form a complete choir, but are only rarely used apart from church music and solemnities." But that was not all that challenged the Munich quartet to take exception. They were also challenged to prove that the unjustifiably termed "heavy brass" can definitely attain a thoroughly chamber-music-like tenderness and expressive richness - as the baroque informant Mattheson puts it, "a gallant gentleman acquiring a complete conception and dignity from the noble MUSIC." Thomas Horch is principal trombonist of the Bavarian Radio Symphony Orchestra. He is lecturer at the Richard-Strauss-Conservatory and from 2008 on at the University of Music and Performing Arts in Munich. Dany Bonvin is principal trombonist of the Munich Philharmonic and member of the ensemble Blechschaden. He is professor at the Mozarteum in Salzburg. Uli Pförtsch is principal trombonist of the orchestra of the Bavarian State Opera. Volker Hensiek is bass trombonist of the Bamberg Symphony Orchestra. He is teaching at the University of Music and Performing Arts in Munich.
Rezensionen
The liner-notes - in English and German - are surprisingly informal, which gives you a pretty good idea of the players' approach to the music. Well worth a spin, even if this isn't your usual fare. (musicweb-international)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Tanz-Suite (bearb. für Posaunenquartett)
- 1 1. Ballet des anglois
- 2 2. Galliarde
- 3 3. Ballet
- 4 4. Courante
Präludium Und Fuge G-Moll Bwv 885 (Bearb. Für Posaunenquartett)
- 5 Präludium
- 6 Fuge
Sonate à 4 a-moll (bearb. für Posaunenquartett)
- 7 1. Adagio
- 8 2. Allegro
- 9 3. Largo
- 10 4. Allegro
Guglielmo Tell (Wilhelm Tell, Oper in 4 Akten) (bearb. für Posaunenquartett) (Auszug)
- 11 Ouvertüre
- 12 Samuel Barber: Adagio for strings op. 11 (für Posaunenquartett bearb.)
Kleine Suite (für Posaunenquartett)
- 13 1. Minstrels
- 14 2. La fille aux cheveux de lin
- 15 3. Golliwogg's cakewalk
Ungarische Tänze Nr. 1-21 (bearb. für Posaunenquartett) (Auszug)
- 16 Ungarischer Tanz Nr. 3
- 17 Ungarischer Tanz Nr. 4
Don Pasquale (Oper in 3 Akten) (bearb. für Posaunenquartett) (Auszug)
- 18 Ouvertüre
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