Ludwig van Beethoven: Sämtliche Klavierwerke Vol.9
Sämtliche Klavierwerke Vol.9
Super Audio CD
SACD (Super Audio CD)
Die SACD verwendet eine höhere digitale Auflösung als die Audio-CD und bietet außerdem die Möglichkeit, Mehrkanalton (Raumklang) zu speichern. Um die Musik in High-End-Qualität genießen zu können, wird ein spezieller SACD-Player benötigt. Dank Hybrid-Funktion sind die meisten in unserem Shop mit "SACD" gekennzeichneten Produkte auch auf herkömmlichen CD-Playern abspielbar. Dann allerdings unterscheidet sich der Sound nicht von einer normalen CD. Bei Abweichungen weisen wir gesondert darauf hin (Non-Hybrid).
- Klaviersonaten WoO 47 Nr. 1-3; 2 Sätze einer Sonatine WoO 50; 2 leichte Sonatinen Nr. 1 & 2; Leichte Sonate WoO 51 aus "Zwei Stücke für Klavier"
- Tonformat: stereo & multichannel (Hybrid)
- Künstler: Ronald Brautigam (Klavier)
- Label: BIS, DDD, 2008
- Bestellnummer: 9399696
- Erscheinungstermin: 18.8.2010
Die ersten acht Folgen dieser Serie brachten die 32 nummerierten Sonaten, auch „das neue Testament der Klaviermusik“ genannt. Folge 9 mag als Anhang dazu verstanden werden.
In den „Kurfürstensonaten“, 1783 entstanden, zeigte schon der zwölfjährige Beethoven eine für sein Alter bemerkenswerte Reife. Beeinflusst ist er ganz offensichtlich von C. Ph. E. Bachs Klaviermusik wie auch den Sonaten Haydns aus dessen „Sturm und Drang“-Phase. Ergänzt wird das Programm um unveröffentlichte Stücke quer durch Beethovens Jugendzeit. Ronald Brautigam hat für diese Einspielung konsequenterweise das Instrument gewechselt und sich der Entstehungszeit der Musik angepasst; er spielt die Kopie eines Fortepianos von Johann Andreas Stein aus dem Jahr 1788.
In eight previous volumes Ronald Brautigam has traversed what is often called 'The New Testament of Piano Music', namely Beethoven's 32 numbered sonatas. The present disc may be regarded as an appendix to these, as it explores the composer's first attempts in the genre. It opens with the three Kurfürsten Sonatas from 1783, in which Beethoven - at the tender age of twelve - demonstrates a remarkable maturity. With influences from C. P.E. Bach's ground-breaking keyboard music, as well as the sonatas from Haydn's 'Sturm und Drang' perod, the pieces earn their nickname from being dedicated to Archduke Maximilian Friedrich, Kurfürst of Cologne and the employer of Beethoven's father. The Kurfürsten Sonatas were published upon completion, whereas the remaining, later pieces on this disc remained unpublished during Beethoven's lifetime. Zwei Sätze einer Sonatine and Zwei Stücke für Klavier (Orphika) - often called 'Leichte Sonate' - were composed as gifts to two friends from Beethoven's youth: Franz Wegeler and Eleonore von Breuning. In the case of the Two Easy Sonatinas, the manuscript scores were found among Beethoven's papers after his death. There is no proof that Beethoven really is the composer, however, and although they are usually dated as having been written around 1790, this is no more than an educated guess. As a whole, the pieces presented here are the earliest so far in this series, and Ronald Brautigam has consequently chosen to introduce a new instrument for his performances: a copy of a fortepiano by Johann Andreas Stein from 1788. The opportunity it provides of following the evolution of the piano during a momentous period in piano music and instrument building certainly adds to the attractions of this universally acclaimed series. But Brautigam's interpretations have a directness and urgency to them that far surpasses such considerations - as summed in a review in Classic FM Magazine of a recent instalment: 'Brautigam has more to say about the music than any recent cycle recorded on modern instruments. An outstanding disc of an outstanding series.'
In den „Kurfürstensonaten“, 1783 entstanden, zeigte schon der zwölfjährige Beethoven eine für sein Alter bemerkenswerte Reife. Beeinflusst ist er ganz offensichtlich von C. Ph. E. Bachs Klaviermusik wie auch den Sonaten Haydns aus dessen „Sturm und Drang“-Phase. Ergänzt wird das Programm um unveröffentlichte Stücke quer durch Beethovens Jugendzeit. Ronald Brautigam hat für diese Einspielung konsequenterweise das Instrument gewechselt und sich der Entstehungszeit der Musik angepasst; er spielt die Kopie eines Fortepianos von Johann Andreas Stein aus dem Jahr 1788.
In eight previous volumes Ronald Brautigam has traversed what is often called 'The New Testament of Piano Music', namely Beethoven's 32 numbered sonatas. The present disc may be regarded as an appendix to these, as it explores the composer's first attempts in the genre. It opens with the three Kurfürsten Sonatas from 1783, in which Beethoven - at the tender age of twelve - demonstrates a remarkable maturity. With influences from C. P.E. Bach's ground-breaking keyboard music, as well as the sonatas from Haydn's 'Sturm und Drang' perod, the pieces earn their nickname from being dedicated to Archduke Maximilian Friedrich, Kurfürst of Cologne and the employer of Beethoven's father. The Kurfürsten Sonatas were published upon completion, whereas the remaining, later pieces on this disc remained unpublished during Beethoven's lifetime. Zwei Sätze einer Sonatine and Zwei Stücke für Klavier (Orphika) - often called 'Leichte Sonate' - were composed as gifts to two friends from Beethoven's youth: Franz Wegeler and Eleonore von Breuning. In the case of the Two Easy Sonatinas, the manuscript scores were found among Beethoven's papers after his death. There is no proof that Beethoven really is the composer, however, and although they are usually dated as having been written around 1790, this is no more than an educated guess. As a whole, the pieces presented here are the earliest so far in this series, and Ronald Brautigam has consequently chosen to introduce a new instrument for his performances: a copy of a fortepiano by Johann Andreas Stein from 1788. The opportunity it provides of following the evolution of the piano during a momentous period in piano music and instrument building certainly adds to the attractions of this universally acclaimed series. But Brautigam's interpretations have a directness and urgency to them that far surpasses such considerations - as summed in a review in Classic FM Magazine of a recent instalment: 'Brautigam has more to say about the music than any recent cycle recorded on modern instruments. An outstanding disc of an outstanding series.'
Rezensionen
FonoForum 12/10: "Brautigam geht die Sonaten vom entgegengesetzten Ende an. Er sieht sie als frühe Zeugnisse eines jugendlichen Stürmers und Drängers und interpretiert sie im heftigen Ton des späteren Revolutionärs Beethoven. Er stürzt sich passioniert in die Musik, mit virtuosem Elan und scharfen Tempi, die straff und konzentriert durchgehalten sind, und gibt den Sätzen einen unwirschen, oft unverbindlich schroffen Charakter."- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (SACD)
Sonate für Klavier Es-Dur WoO 47 Nr. 1 "Kurfürstensonate Nr. 1"
- 1 1. Allegro cantabile
- 2 2. Andante
- 3 3. Rondo vivace
Sonate für Klavier f-moll WoO 47 Nr. 2 "Kurfürstensonate Nr. 2"
- 4 1. Larghetto maestoso - Allegro assai
- 5 2. Andante
- 6 3. Presto
Sonate für Klavier D-Dur WoO 47 Nr. 3 "Kurfürstensonate Nr. 3"
- 7 1. Allegro
- 8 2. Menuetto sostenuto - 6 Variationen
- 9 3. Scherzando: Allegro ma non troppo
Sonatine für Klavier F-Dur WoO 50 (Fragment, 2 Sätze)
- 10 1. (ohne Satzbezeichnung)
- 11 2. Allegretto
Sonatinen für Klavier G-Dur WoO Anh. 5 Nr. 1
- 12 1. Moderato
- 13 2. Romanze
Sonatinen für Klavier F-Dur WoO Anh. 5 Nr. 2
- 14 1. Allegro assai
- 15 2. Rondo: Allegro
Sonate für Klavier C-Dur WoO 51 "Leichte Sonate"
- 16 1. Allegro
- 17 2. Adagio
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