Louis Moreau Gottschalk: Klavierstücke
Klavierstücke
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- Le banjo op. 15; Bamboula op. 2; Le bannanier op. 5; La savane op. 3; Tremolo op. 58; La jota aragonesa op. 14; Manchega op. 38; Souvenirs d'Andalousie op. 22; Souvenir de Porto Rico op. 31; L'etincelle op. 20; La gallina op. 53; Suis-moi op. 45; Pasquinade op. 59; Tournament Galop; The Dying Poet; The Union op. 48
- Künstler: Cecile Licad, Klavier
- Label: Naxos, DDD, 2001
- Bestellnummer: 7524934
- Erscheinungstermin: 31.3.2003
- Serie: Naxos American Classics
Gottschalks Klavierminiaturen, von denen es mehr als hundert gibt, entziehen sich dem Vergleich mit den Werken anderer Komponisten des neunzehnten Jahrhunderts. Die Entstehungsdaten der hier zu hörenden Werke verteilen sich auf die ersten fünf seiner sechs Kompositionsperioden, die von 1846, der Pariser Periode, bis 1863, der amerikanischen Periode, reichen. Zyniker seiner Zeit beklagten sich darüber, dass er nur seine eigene Musik aufführte, mit ihrem erdigen Banjo und karibischen Klängen. Theodore Hagen von The Review and the World schlug höflich vor, Gottschalk solle angesichts seiner "natürlichen Fähigkeit zur Technik" neben einigen kleineren Kompositionen von Chopin und Weber auch einige der einfacheren Klassiker von Bach und Clementi aufführen. Im Gegensatz dazu weisen Gottschalks Klavierwerke neben den volkstümlichen Melodien der Straßen von New Orleans, südamerikanischer Tanzsäle und nordamerikanischer Musikhallen eine romantische Klaviertechnik auf, die von Chopin sehr bewundert wurde, und einen ansprechenden Sinn für Abenteuer in der Neuen Welt.
Gottschalk’s piano miniatures, of which there are more than one hundred, defy comparison with the works of other nineteenth-century composers. The dates of composition of the works heard here are dispersed throughout the first five of his six periods of composition, ranging from 1846, the Parisian period, up to 1863, the American period. Cynics of his day complained that he performed only his own music, with its earthy banjo and Caribbean strains. Theodore Hagen of The Review and the World, politely suggested that Gottschalk, given his "natural capacity for technics" should perform some of the simpler classics of Bach and Clementi in addition to certain minor compositions of Chopin and Weber. By way of contrast, Gottschalk’s piano works exhibit a Romantic keyboard technique much admired by Chopin and an appealing New World sense of adventure alongside the vernacular melodies of New Orleans streets, South American dance halls and North American music halls.
Product Information
Gottschalk’s piano miniatures, of which there are more than one hundred, defy comparison with the works of other nineteenth-century composers. The dates of composition of the works heard here are dispersed throughout the first five of his six periods of composition, ranging from 1846, the Parisian period, up to 1863, the American period. Cynics of his day complained that he performed only his own music, with its earthy banjo and Caribbean strains. Theodore Hagen of The Review and the World, politely suggested that Gottschalk, given his "natural capacity for technics" should perform some of the simpler classics of Bach and Clementi in addition to certain minor compositions of Chopin and Weber. By way of contrast, Gottschalk’s piano works exhibit a Romantic keyboard technique much admired by Chopin and an appealing New World sense of adventure alongside the vernacular melodies of New Orleans streets, South American dance halls and North American music halls.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Le banjo, Op. 15
- 2 Bamboula, Op. 2
- 3 Le bananier, Op. 5
- 4 La savane, Op. 3
- 5 Tremolo, Op. 58
- 6 El sitio de Zaragoza, "Symphony No. 10"
- 7 Manchega, Op. 38
- 8 Souvenirs d'Andalousie, Op. 22
- 9 Souvenir de Porto Rico, Op. 31
- 10 L#etincelle, La scintilla (The Spark), Op. 20: L'etincelle, La scintilla, Op. 20
- 11 La gallina (The Hen), Op. 53
- 12 Suis-moi! (Follow Me! Vamos a la azotea), Op. 45
- 13 Pasquinade, Caprice, Op. 59
- 14 Tournament Galop
- 15 The Dying Poet
- 16 Union, Op. 48