Johannes Ockeghem: Missa pro defunctis (Requiem)
Missa pro defunctis (Requiem)
Super Audio CD
SACD (Super Audio CD)
Die SACD verwendet eine höhere digitale Auflösung als die Audio-CD und bietet außerdem die Möglichkeit, Mehrkanalton (Raumklang) zu speichern. Um die Musik in High-End-Qualität genießen zu können, wird ein spezieller SACD-Player benötigt. Dank Hybrid-Funktion sind die meisten in unserem Shop mit "SACD" gekennzeichneten Produkte auch auf herkömmlichen CD-Playern abspielbar. Dann allerdings unterscheidet sich der Sound nicht von einer normalen CD. Bei Abweichungen weisen wir gesondert darauf hin (Non-Hybrid).
- +de la Rue: Missa pro defunctis (Requiem)
- Tonformat: stereo & multichannel (Hybrid)
- Künstler: Capella Pratensis, Stratton Bull
- Label: Challenge, DDD, 2011
- Bestellnummer: 1910527
- Erscheinungstermin: 12.1.2012
Die ersten polyphonen Requiem-Vertonungen
Das herausragende Vokalensemble Cappella Pratensis geht ganz zu den Anfängen der Tradition der Totenmesse zurück. Die Requiems von Johannes Ockeghem (c. 1410–1497) und Pierre de la Rue (c. 1452–1518) bilden eine ideale Paarung, da es sich hier um die ersten polyphonen Totenmessen von zwei hervorragenden Meistern der Franco-Flämischen Schule handelt.
For its third CD on the Challenge label, Cappella Pratensis turns the page back to the very beginnings of the tradition of settings of the Requiem mass. The Requiems by Johannes Ockeghem (c. 1410-1497) and Pierre de la Rue (c. 1452-1518) form an ideal pairing, as they are the first polyphonic versions of the Mass for the Dead from the brilliant composers of the Franco-Flemish school. La Rue clearly drew inspiration from his older colleague, echoing Ockeghem's sober yet sonorous style. Both works were praised in their time, with Ockeghem's described as "exquise et très parfaicte" (exquisite and most perfect) and La Rue's as "die klangvollste Musik, die man hören konnte" (the most harmonious music you could ever hear). It is clear that these composers reserved their richest inspiration for the setting of a text that was so deep that few dared to stray from the purity of the Gregorian Chant version. By bringing these two works together, Cappella Pratensis offers not only the chance to hear the beginning of one of the great traditions in Western art-music, but also two profound musical translations of the words of consolation that mark the passing of our fellow travellers in life.
Das herausragende Vokalensemble Cappella Pratensis geht ganz zu den Anfängen der Tradition der Totenmesse zurück. Die Requiems von Johannes Ockeghem (c. 1410–1497) und Pierre de la Rue (c. 1452–1518) bilden eine ideale Paarung, da es sich hier um die ersten polyphonen Totenmessen von zwei hervorragenden Meistern der Franco-Flämischen Schule handelt.
Product Information
For its third CD on the Challenge label, Cappella Pratensis turns the page back to the very beginnings of the tradition of settings of the Requiem mass. The Requiems by Johannes Ockeghem (c. 1410-1497) and Pierre de la Rue (c. 1452-1518) form an ideal pairing, as they are the first polyphonic versions of the Mass for the Dead from the brilliant composers of the Franco-Flemish school. La Rue clearly drew inspiration from his older colleague, echoing Ockeghem's sober yet sonorous style. Both works were praised in their time, with Ockeghem's described as "exquise et très parfaicte" (exquisite and most perfect) and La Rue's as "die klangvollste Musik, die man hören konnte" (the most harmonious music you could ever hear). It is clear that these composers reserved their richest inspiration for the setting of a text that was so deep that few dared to stray from the purity of the Gregorian Chant version. By bringing these two works together, Cappella Pratensis offers not only the chance to hear the beginning of one of the great traditions in Western art-music, but also two profound musical translations of the words of consolation that mark the passing of our fellow travellers in life.
Rezensionen
,,Diese Werke von Johannes Ockeghem und Pierre de la Rue sind die beiden ältesten erhaltenen Requiem-Vertonungen. Ihre Gegenüberstellung dokumentiert die rasante Entwicklung der frankoflämischen Schule, und die teils solistisch, teils doppelt besetzte Cappella Pratensis arbeitet kompositorisch interessante Wendungen klar heraus, ohne dem Gesamtduktus seinen homogenen Fluss zu rauben." (FonoForum, Juni 2012)- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (SACD)
- 1 Requiem
- 2 Requiem
- 3 Requiem
- 4 Requiem
- 5 Requiem
- 6 Requiem
- 7 Requiem
- 8 Requiem
- 9 Requiem
- 10 Requiem
- 11 Requiem
- 12 Requiem
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