Henry Purcell: Cembalosuiten Nr.1-8
Cembalosuiten Nr.1-8
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- +Cembalo-Transkriptionen aus Bühnenmusiken
- Künstler: Terence R. Charlston, Cembalo
- Label: Naxos, DDD, 1994
- Bestellnummer: 8169327
- Erscheinungstermin: 15.5.2000
Purcells acht Suiten zeigen ein tiefes Verständnis der Klaviatursprache des späten siebzehnten Jahrhunderts, und solch subtile Stücke wurden offensichtlich mit Blick auf den anspruchsvollen Spieler geschrieben. Der populäre Markt, so scheint es, interessierte sich mehr für das Theater und seine Musik, und die späteren Nachdrucke von A choice Collection of Lessons enthielten sechs Transkriptionen von Theatermusik, um ein Ungleichgewicht in der Sammlung auszugleichen, das sich auf den Verkauf auswirken könnte.
Dazu gehören auch vier bisher nicht aufgezeichnete zeitgenössische Bearbeitungen. Sie basieren alle auf Original-Ouvertüren von Purcell und spiegeln die Popularität dieser Art von Stücken wider. Die Tradition der Orchestertranskription scheint aus Frankreich importiert worden zu sein, wo insbesondere d'Anglebert sich darauf spezialisiert hatte, Lullys Ouvertüren als virtuose Cembalowerke umzuarbeiten. Die englischen Spieler nahmen Arrangements anderer Komponisten in ihre Suiten auf, und die Aufführung einer auf einen einzigen Komponisten beschränkten Suite muss außergewöhnlich gewesen sein. Sie waren oft nachlässig bei der Anerkennung der ursprünglichen Quelle und des Komponisten, was die Aufgabe der Zuschreibung heute sehr schwierig macht. Die Transkriptionen waren sicherlich mit Purcells Suiten verbunden. Die Ouvertüre in Gamut-Flat wurde zum Beispiel auf leere Seiten auf der Rückseite einer Kopie von A choice Collection of Lessons geschrieben, die sich heute in der British Library befindet. Auch die einzige Quelle der Ouvertüre in C (Bonduca) stellt sie als zusätzliches oder alternatives Präludium vor die Fünfte Suite.
Purcell's eight Suites exhibit a profound understanding of late seventeenth century keyboard idiom and such subtle pieces were obviously written with the discerning player in mind. The popular market, it seems, was more interested in the theatre and its music and the later reprints of A choice Collection of Lessons included six transcription of theatre music to offset any imbalance in the collection which might affect sales.
Included here are four previously unrecorded contemporary arrangements. They are all based on original overtures by Purcell and reflect the popularity of this type of piece. The tradition of orchestral transcription seems to have been imported from France where d'Anglebert in particular had made a specialty of reworking Lully's overtures as virtuoso harpsichord pieces. The English players incorporated arrangements by other composers into their suites of pieces and the performance of a suite restricted to a single composer must have been exceptional. They were often careless about acknowledging the original source and composer, making the task of ascription very difficult today. The transcriptions were certainly associated with Purcell's Suites. The Overture in gamut flat, for example, was written on blank pages at the back of a copy of A choice Collection of Lessons now in the British Library. Similarly, the only source of the Overture in C (Bonduca) places it before the Fifth Suite as an additional or alternative prelude.
Dazu gehören auch vier bisher nicht aufgezeichnete zeitgenössische Bearbeitungen. Sie basieren alle auf Original-Ouvertüren von Purcell und spiegeln die Popularität dieser Art von Stücken wider. Die Tradition der Orchestertranskription scheint aus Frankreich importiert worden zu sein, wo insbesondere d'Anglebert sich darauf spezialisiert hatte, Lullys Ouvertüren als virtuose Cembalowerke umzuarbeiten. Die englischen Spieler nahmen Arrangements anderer Komponisten in ihre Suiten auf, und die Aufführung einer auf einen einzigen Komponisten beschränkten Suite muss außergewöhnlich gewesen sein. Sie waren oft nachlässig bei der Anerkennung der ursprünglichen Quelle und des Komponisten, was die Aufgabe der Zuschreibung heute sehr schwierig macht. Die Transkriptionen waren sicherlich mit Purcells Suiten verbunden. Die Ouvertüre in Gamut-Flat wurde zum Beispiel auf leere Seiten auf der Rückseite einer Kopie von A choice Collection of Lessons geschrieben, die sich heute in der British Library befindet. Auch die einzige Quelle der Ouvertüre in C (Bonduca) stellt sie als zusätzliches oder alternatives Präludium vor die Fünfte Suite.
Product Information
Purcell's eight Suites exhibit a profound understanding of late seventeenth century keyboard idiom and such subtle pieces were obviously written with the discerning player in mind. The popular market, it seems, was more interested in the theatre and its music and the later reprints of A choice Collection of Lessons included six transcription of theatre music to offset any imbalance in the collection which might affect sales.
Included here are four previously unrecorded contemporary arrangements. They are all based on original overtures by Purcell and reflect the popularity of this type of piece. The tradition of orchestral transcription seems to have been imported from France where d'Anglebert in particular had made a specialty of reworking Lully's overtures as virtuoso harpsichord pieces. The English players incorporated arrangements by other composers into their suites of pieces and the performance of a suite restricted to a single composer must have been exceptional. They were often careless about acknowledging the original source and composer, making the task of ascription very difficult today. The transcriptions were certainly associated with Purcell's Suites. The Overture in gamut flat, for example, was written on blank pages at the back of a copy of A choice Collection of Lessons now in the British Library. Similarly, the only source of the Overture in C (Bonduca) places it before the Fifth Suite as an additional or alternative prelude.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 1 in G major, Z. 660: I. Prelude
- 2 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 1 in G major, Z. 660: II. Almand
- 3 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 1 In G Major, Z. 660: Iii. Corant
- 4 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 1 in G major, Z. 660: IV. Minuet
- 5 Overture in gamut flat, Z.T693, "The Virtuous Wife"
- 6 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 2 in G minor, Z. 661: I. Prelude
- 7 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 2 in G minor, Z. 661: II. Almand
- 8 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 2 In G Minor, Z. 661: Iii. Corant
- 9 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 2 in G minor, Z. 661: IV. Saraband
- 10 Chaconne in G minor, Z.T680, "Timon of Athens"
- 11 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 3 in G major, Z. 662: I. Prelude
- 12 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 3 in G major, Z. 662: II. Almand
- 13 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 3 In G Major, Z. 662: Iii. Courante
- 14 A New Ground in E minor, Z.T682
- 15 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 4 in A minor, Z. 663 : I. Prelude
- 16 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 4 in A minor, Z. 663 : II. Almand
- 17 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 4 In A Minor, Z. 663 : Iii. Corant
- 18 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 4 in A minor, Z. 663 : IV. Saraband
- 19 Overture in C major, Z. 574/1, "Bonduca"
- 20 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 5 in C major, Z. 666: I. Prelude
- 21 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 5 in C major, Z. 666: II. Almand
- 22 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 5 In C Major, Z. 666: Iii. Corant
- 23 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 5 in C major, Z. 666: IV. Saraband
- 24 The Fairy Queen, Z. 629: Overture in D major, Z.T692, "The Fairy Queen"
- 25 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 6 in D major, Z. 667: I. Prelude
- 26 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 6 in D major, Z. 667: II. Almand
- 27 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 6 In D Major, Z. 667: Iii. Hornpipe
- 28 King Arthur, Z. 628, "The British Worthy": Overture in D minor, Z. 628/2, "King Arthur"
- 29 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 7 in D minor, Z. 668: I. Almand "Bell-barr"
- 30 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 7 in D minor, Z. 668: II. Corant
- 31 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 7 In D Minor, Z. 668: Iii. Hornpipe
- 32 Abdelazar, Z. 570, "The Moor's Revenge": Round O, Z. 684, "Abdelazer"
- 33 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 8 in F major, Z. 669: I. Prelude
- 34 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 8 in F major, Z. 669: II. Almand
- 35 A Choice Collection Of Lessons: Suite No. 8 In F Major, Z. 669: Iii. Courante
- 36 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 8 in F major, Z. 669: IV. Minuet
- 37 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 2 in G minor, Z. 661: Alternative Prelude for Suite No. 2 in G minor
- 38 A Choice Collection of Lessons: Suite No. 4 in A minor, Z. 663 : Alternative Prelude for Suite No. 4 in A minor