Granville Bantock: Hebridean Symphony
Hebridean Symphony
CD
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- +Old English Suite; Russian Scenes
- Künstler: Kosice PO, Adrian Leaper
- Label: Naxos, DDD, 1989
- Bestellnummer: 5497811
- Erscheinungstermin: 2.4.2001
Die ambitionierte Hebriden-Sinfonie wurde 1915 fertiggestellt und im folgenden Jahr in Glasgow uraufgeführt. Die Symphonie, ein Werk voller grüblerischer Geheimnisse und ungestümer Dramatik, spiegelt Banstocks Interesse an traditioneller schottischer Musik wider, auf das er durch die Nachforschungen von Marjorie Kennedy Fraser aufmerksam wurde, deren Text er für seine 1924 in Birmingham inszenierte Oper Die Robbenfrau verwendete und deren Lieder der Hebriden 1909 veröffentlicht worden waren. Das gleiche Interesse zeigt sich in einer Reihe von Orchesterwerken, die eine ähnliche romantische Beschäftigung mit den Hebriden und anderen Aspekten der keltischen Kultur zeigen. Dies wird geographisch ausgewogen durch ein fast gleich großes Interesse an chinesischen Themen und anderen exotischen und fernen Kulturen. Es wäre voreilig, in der Hebriden-Sinfonie eine zu enge Verwandtschaft zwischen Bantock und seinem Freund Sibelius zu behaupten, dessen Musik er nach England eingeführt hat. Nichtsdestotrotz ist es ein Werk von einer ziemlichen Kraft, Konzeptionsbreite und Vorstellungskraft, ein Beispiel dafür, wie Bantock in einer ehrgeizigen, dramatischen, gelegentlich grandiosen Stimmung in einer anspruchsvollen Partitur, vor der sich Trompeter fürchten müssen, etwas von seiner eigenen Vorstellung von einer keltischen Welt suggeriert, mit der er bei einem Spaziergang durch die Highlands als notwendige Vorbereitung auf die Sinfonie wieder Bekanntschaft gemacht hatte. Die Musik wächst in ihrer Intensität von den Nebeln der Eröffnung zu einem beeindruckenden Sturm, Krieg, einem Liebesklage und einem mitreißenden Siegesgesgesang, bevor die Nebel sich wieder schließen.
The ambitious Hebridean Symphony was completed in 1915 and first performed in Glasgow the following year. A work of brooding mystery and impetuous drama, the symphony reflects Bantock's interest in traditional Scottish music, brought to his attention through the researches of Marjorie Kennedy Fraser, whose text he used for his opera The Seal-Woman, staged in Birmingham in 1924, and whose Songs of the Hebrides had been published in 1909. The same interest is evident in a number of orchestral works that show a similar romantic preoccupation with the Hebrides and other aspects of Celtic culture. This is geographically balanced by an almost equal interest in Chinese subjects and other exotic and distant cultures. It would be rash to claim too close an affinity in the Hebridean Symphony between Bantock and his friend Sibelius, whose music he introduced to England. Nevertheless it is a work of some power, breadth of conception and imagination, an example of Bantock in a mood that is ambitious, dramatic, occasionally grandiose, suggesting in a demanding score, which trumpet-players must dread, something of his own conception of a Celtic world with which he had renewed acquaintance by a walking tour of the Highlands as a necessary preparation for the symphony. The music grows in intensity from the mists of the opening to an impressive storm, war, a love-lament and a stirring song of victory, before the mists close in once more.
Product Information
The ambitious Hebridean Symphony was completed in 1915 and first performed in Glasgow the following year. A work of brooding mystery and impetuous drama, the symphony reflects Bantock's interest in traditional Scottish music, brought to his attention through the researches of Marjorie Kennedy Fraser, whose text he used for his opera The Seal-Woman, staged in Birmingham in 1924, and whose Songs of the Hebrides had been published in 1909. The same interest is evident in a number of orchestral works that show a similar romantic preoccupation with the Hebrides and other aspects of Celtic culture. This is geographically balanced by an almost equal interest in Chinese subjects and other exotic and distant cultures. It would be rash to claim too close an affinity in the Hebridean Symphony between Bantock and his friend Sibelius, whose music he introduced to England. Nevertheless it is a work of some power, breadth of conception and imagination, an example of Bantock in a mood that is ambitious, dramatic, occasionally grandiose, suggesting in a demanding score, which trumpet-players must dread, something of his own conception of a Celtic world with which he had renewed acquaintance by a walking tour of the Highlands as a necessary preparation for the symphony. The music grows in intensity from the mists of the opening to an impressive storm, war, a love-lament and a stirring song of victory, before the mists close in once more.
Rezensionen
Fanfare 9-10/90:"Die hier vorgestellte Musik ist so interessant wie mitreißend; glücklicherweise werden dem sowohl der junge englische Dirigent wie auch das überraschend gute 'Provinzorchester' vollauf gerecht. ...Wie kann, da noch die Musik in ihrer Art sehr gut gelungen ist, heutzutage Bantock vernachlässigt werden?"- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Old English Suite: Orlando Gibbons: Fantasia
- 2 Old English Suite: John Dowland: Lachrymae Pavan
- 3 Old English Suite: John Bull: The King's Hunt
- 4 Old English Suite: Giles Farnaby: Quodling's Delight
- 5 Old English Suite: William Byrd: Sellinger's Round
- 6 Russian Scenes: At the Fair
- 7 Russian Scenes: Mazurka
- 8 Russian Scenes: Polka
- 9 Russian Scenes: Valse
- 10 Russian Scenes: Cossack Dance
- 11 Hebridean Symphony: Tranquillo, molto sostenuto
- 12 Hebridean Symphony: Con moto
- 13 Hebridean Symphony: Animando
- 14 Hebridean Symphony: Poco lento
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