Geirr Tveitt: Klavierkonzerte Nr.1 & 5 (opp.1 & 156)
Klavierkonzerte Nr.1 & 5 (opp.1 & 156)
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- Künstler: Havard Gimse, Royal Scottish National Orchestra, Bjarte Engeset
- Label: Naxos, DDD, 2000
- Bestellnummer: 3557881
- Erscheinungstermin: 5.3.2001
Das Klavierkonzert Nr. 1, das kurz nach den Two-Part Inventions in Leipzig geschrieben wurde, gab Tveitt drei Jahre später, am 5. Juni 1931, seine erste öffentliche Aufführung: Der Solopart wurde von Tveitts Studienkollegen, dem amerikanisch-jüdischen Komponisten Herman Berlinski, gespielt, während ihr Dirigierlehrer Alfred Szendrei das Radio-Sinfonieorchester Leipzig leitete, von dem einige Mitglieder bald inmitten der Proben von der SS verhaftet werden sollten. Das 1. Konzert ist ein auffallend reifes Werk für einen Schüler, der kaum aus dem Teenageralter kommt: drei kompakte Sätze, die durch das ansteigende Intervall einer Quinte, das sie alle einleitet, miteinander verbunden sind. Die eindringliche Eröffnungsmelodie erzeugt alles im rhapsodischen ersten Satz, während das zentrale "Scherzo", das noch strenger um ein einziges Thema herum aufgebaut ist, den Charakter eines Halling oder Gangar hat, eines norwegischen Volkstanzes im schnellen Doppeltakt, der zu einem abrupten, fast bartókianischen Schluss eilt. Das Finale, eine Art Spiegelbild des ersten Satzes, bestätigt die Vorliebe des jungen Geirr für hohe Klavierverzierungen und häuft eine Quinte auf eine andere, auf dem Weg zu einem großen rachmaninovschen Höhepunkt und einem zarten und formal befriedigenden Ausklang.
Wer Die Planeten kennt, sitzt am Anfang des fünften Klavierkonzerts: Tveitt zaubert mit der Andeutung des Zauberers Uranus weniger forschend als Holst mit seinem Motto-Thema: Im Gegensatz zum ersten Konzert ist das fünfte, das als einziges veröffentlicht wird, so kräftig und locker wie Geirr selbst, ein glitzerndes Paradestück für einen umherziehenden Virtuosen. Am 12. Mai 1954 erlebte das Théâtredes Champs-Elysées Tveitts letzten und vielleicht größten Triumph in Paris: Unter der Leitung von Jean Martinon mit dem Orchester Lamoureux spielte er die ersten Konzerte von Tschaikowsky und Brahms und gab dann die Uraufführung seines eigenen Fünften Konzerts; "Blitze zucken, ein Orkan wird von seinen Fingern entfesselt", so Le Monde.
The Piano Concerto no. 1, written in Leipzig soon after the Two-Part Inventions, gave Tveitt his first public hearing three years later, on 5th June 1931: the solo part was played by Tveitt's fellow-student, the American Jewish composer Herman Berlinski, with their conducting teacher Alfred Szendrei directing the Leipzig Radio Symphony Orchestra, some of whose members were soon to be arrested by the SS in mid-rehearsal. The First Concerto is a strikingly mature work for a student barely out of his teens: three compact movements bound together by the rising interval of a fifth that launches them all. The haunting opening melody generates everything in the rhapsodic first movement, while the central "scherzo", built even more strictly around a single theme, has the character of a Halling or Gangar, a Norwegian folk-dance in fast duple time, hurtling to an abrupt, almost Bartókian close. The finale, a kind of mirror-image of the first movement, confirms young Geirr's fondness for high piano decoration, and piles one fifth atop another en route to a grand Rachmaninovesque climax and a tender, and formally satisfying, final fade-out.
Anyone who knows The Planets will sit up at the start of the Fifth Piano Concerto: with its suggestion of Uranus, the Magician, Tveitt conjures less searchingly than Holst with his motto-theme: in contrast to the First Concerto, the Fifth, the only one to be published, is as big-boned and loose-limbed as Geirr himself, a glittering showpiece for an itinerant virtuoso. On 12th May 1954 the Théâtredes Champs-Elysées saw Tveitt's last, and perhaps greatest, Parisian triumph: with Jean Martinon conducting the Lamoureux orchestra, he played the First Concertos of both Tchaikovsky and Brahms, and then gave the first performance of his own Fifth Concerto; "lightning flashes, a hurricane is unleashed by his fingers" said Le Monde.
Wer Die Planeten kennt, sitzt am Anfang des fünften Klavierkonzerts: Tveitt zaubert mit der Andeutung des Zauberers Uranus weniger forschend als Holst mit seinem Motto-Thema: Im Gegensatz zum ersten Konzert ist das fünfte, das als einziges veröffentlicht wird, so kräftig und locker wie Geirr selbst, ein glitzerndes Paradestück für einen umherziehenden Virtuosen. Am 12. Mai 1954 erlebte das Théâtredes Champs-Elysées Tveitts letzten und vielleicht größten Triumph in Paris: Unter der Leitung von Jean Martinon mit dem Orchester Lamoureux spielte er die ersten Konzerte von Tschaikowsky und Brahms und gab dann die Uraufführung seines eigenen Fünften Konzerts; "Blitze zucken, ein Orkan wird von seinen Fingern entfesselt", so Le Monde.
Product Information
The Piano Concerto no. 1, written in Leipzig soon after the Two-Part Inventions, gave Tveitt his first public hearing three years later, on 5th June 1931: the solo part was played by Tveitt's fellow-student, the American Jewish composer Herman Berlinski, with their conducting teacher Alfred Szendrei directing the Leipzig Radio Symphony Orchestra, some of whose members were soon to be arrested by the SS in mid-rehearsal. The First Concerto is a strikingly mature work for a student barely out of his teens: three compact movements bound together by the rising interval of a fifth that launches them all. The haunting opening melody generates everything in the rhapsodic first movement, while the central "scherzo", built even more strictly around a single theme, has the character of a Halling or Gangar, a Norwegian folk-dance in fast duple time, hurtling to an abrupt, almost Bartókian close. The finale, a kind of mirror-image of the first movement, confirms young Geirr's fondness for high piano decoration, and piles one fifth atop another en route to a grand Rachmaninovesque climax and a tender, and formally satisfying, final fade-out.
Anyone who knows The Planets will sit up at the start of the Fifth Piano Concerto: with its suggestion of Uranus, the Magician, Tveitt conjures less searchingly than Holst with his motto-theme: in contrast to the First Concerto, the Fifth, the only one to be published, is as big-boned and loose-limbed as Geirr himself, a glittering showpiece for an itinerant virtuoso. On 12th May 1954 the Théâtredes Champs-Elysées saw Tveitt's last, and perhaps greatest, Parisian triumph: with Jean Martinon conducting the Lamoureux orchestra, he played the First Concertos of both Tchaikovsky and Brahms, and then gave the first performance of his own Fifth Concerto; "lightning flashes, a hurricane is unleashed by his fingers" said Le Monde.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Piano Concerto No. 1 in F major, Op. 5: I. Tranquillo
- 2 Piano Concerto No. 1 in F major, Op. 5: II. Giocoso
- 3 Piano Concerto No. 1 In F Major, Op. 5: Iii. Lento
- 4 Piano Concerto No. 5, Op. 156: I. Tempo di "Springar"
- 5 Piano Concerto No. 5, Op. 156: II. Danse aux campanules bleus
- 6 Piano Concerto No. 5, Op. 156: Iii. Tempo Di "halling"