Charles Villiers Stanford: Requiem
Requiem
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CDs
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- +The Veiled Prophet of Khorassan (Ausz.)
- Künstler: Lucey, McGahon, Kerr, Leeson-Williams, National SO of Ireland, Leaper, Pearce
- Label: Naxos, DDD, 1994
- Bestellnummer: 3952254
- Erscheinungstermin: 11.10.2004
Die Dimensionen von Stanfords Requiem entsprechen praktisch denen der großen Requiem von Berlioz und Verdi - viel Verwendung der vier Solisten, einzeln und im Ensemble, im Vokalschreiben von dankbarer, italienischer Beredsamkeit, an einigen Stellen von fast opernhafter Schwungfülle und an anderen Stellen von liedhafter Einfachheit; klangvoller akkordischer Choralschreibstil; und ein Orchesterstil, der sich weitgehend mit einer sparsamen Untermauerung der vokalen Kräfte begnügt, wenn auch mit dem aufschlussreichen Einsatz von Instrumentalsoli, um die Ausdrucksmöglichkeiten weiter zu erweitern. Das Requiem ist in der Tat ein zentrales Werk in Stanfords Schaffen, das seine Liebe zur Oper und zum Gesang in seinen Vokalensembles mit einer Erinnerung daran vereint, dass er in seinem geschickten, subtilen und sparsamen Umgang mit einer relativ kleinen Anzahl thematischer "Zellen" ein Symphoniker war.
The scale of Stanford’s Requiem virtually equals that of the great Requiems of Berlioz and Verdi – much use of the four soloists, singly and in ensemble, in vocal writing of grateful, Italianate eloquence, in some places of almost operatic sweep and elsewhere of song-like simplicity; sonorous chordal choral writing; and an orchestral style that is largely content with economical underpinning of the vocal forces, though with telling use of instrumental solos to broaden further the expressive resources. The Requiem is, in fact, a central work in Stanford’s output, uniting his love of opera and song in its vocal ensembles with a reminder that he was a symphonist in its skilful, subtle and economical use of a relatively small number of thematic ‘cells’.
Product Information
The scale of Stanford’s Requiem virtually equals that of the great Requiems of Berlioz and Verdi – much use of the four soloists, singly and in ensemble, in vocal writing of grateful, Italianate eloquence, in some places of almost operatic sweep and elsewhere of song-like simplicity; sonorous chordal choral writing; and an orchestral style that is largely content with economical underpinning of the vocal forces, though with telling use of instrumental solos to broaden further the expressive resources. The Requiem is, in fact, a central work in Stanford’s output, uniting his love of opera and song in its vocal ensembles with a reminder that he was a symphonist in its skilful, subtle and economical use of a relatively small number of thematic ‘cells’.
Rezensionen
Gramophone: "Gekonnte und leidenschaftliche Darbietungen." BBC Music Magazin: "Superbe Holz- und Blechbläser."- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 2 (CD)
- 1 Requiem, Op. 63: Introit: Adagio
- 2 Requiem, Op. 63: Kyrie: Allegro tranquillo ed espressivo
- 3 Requiem, Op. 63: Gradual: Larghetto
- 4 Requiem, Op. 63: Sequence - Dies irae: Allegro moderato ma energico
- 5 Requiem, Op. 63: Offertorium: Allegro
Disk 2 von 2 (CD)
- 1 Requiem, Op. 63: Sanctus: Allegro non troppo
- 2 Requiem, Op. 63: Agnus Dei et Lux aeterna: Tempo di marcia funebre
- 3 The Veiled Prophet of Khorassan: Overture
- 4 The Veiled Prophet of Khorassan: Ballet Music No. 1
- 5 The Veiled Prophet of Khorassan: There's a Bower of Roses
- 6 The Veiled Prophet of Khorassan: Ballet Music No. 2