Napoleon Coste: Gitarrenwerke Vol.1
Gitarrenwerke Vol.1
CD
CD (Compact Disc)
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- Valses favorites de Johann Strauß op. 7; Grand Caprice op. 11; Divertissement sur la Lucia di Lammermoor op. 9; Rondeau de concert avec Introduction op. 12; Caprice sur l'air espagnol "La Cachucha" op. 13
- Künstler: Jeffrey McFadden, Gitarre
- Label: Naxos, DDD, 1997
- Bestellnummer: 9814035
- Erscheinungstermin: 20.7.1999
- Serie: Naxos Guitar Series
Napoléon Coste war Frankreichs größter Gitarrenkomponist und zusammen mit Mertz der für die Romantik repräsentativste. Coste wurde 1805 im Dorf Amondans geboren. Sein Vater, der Bürgermeister des Dorfes und ehemaliger Infanteriehauptmann, benannte seinen Sohn nach dem neuen Kaiser und bereitete ihn auf eine militärische Karriere vor. Ab dem Alter von sechs Jahren begann der junge Napoléon auch Gitarre zu spielen, wobei er den ersten Unterricht bei seiner Mutter erhielt. Im Alter von elf Jahren litt Coste an einer ausgedehnten und schweren Krankheit, und seine Eltern scheinen ihre Pläne für seine militärische Karriere aufgegeben zu haben. Der jugendliche Coste, der in Valenciennes lebt, erlangte lokalen Ruhm als Interpret und Lehrer der Gitarre und spielte 1828 sogar Duette mit dem italienischen Gastvirtuosen Luigi Sagrini (sie führten Giulianis Op. 130 auf). 1830, im Jahr der Juli-Revolution, zog Coste nach Paris, um seine Karriere fortzusetzen.
Paris war nicht nur eines der großen kulturellen Zentren der Welt, es war in den 1820er Jahren auch die Heimat einer Gitarrenleidenschaft, eines Rausches für die Gitarre, der in den 1830er Jahren wohl nicht so sehr nachließ, sondern in einer Stadt, in der täglich neue Modeerscheinungen aufkamen, weniger bemerkenswert wurde. Coste studierte Theorie und Komposition in Paris und wurde Freund und Schüler von Fernando Sor (1778-1839), dem geschätzten spanischen Komponisten und Gitarristen. Ende der 1830er Jahre tauchte Coste in die Pariser Musikszene ein, und seine Kompositionen aus dieser Zeit belegen sowohl seine Vielseitigkeit als auch die vielfältigen kulturellen Einflüsse auf die Musik dieser Zeit. Coste veröffentlichte viele seiner Kompositionen, so dass es manchmal unmöglich ist, jedem Werk ein genaues Datum zuzuordnen.
Napoléon Coste was France's greatest guitar composer and, together with Mertz, the guitar composer most representative of the Romantic style. Coste was born in 1805 in the village of Amondans. His father, the village mayor and a former infantry captain, named his son for the new Emperor and groomed him for a military career. From age six, young Napoléon also began to play guitar, taking his first lessons from his mother. At the age of eleven Coste suffered an extended and serious illness, and his parents seem to have abandoned their plans for his military career. The teenaged Coste, living in Valenciennes, gained local fame as a performer and teacher of the guitar, and in 1828 even played duets with the visiting Italian virtuoso Luigi Sagrini (they performed Giuliani's Op. 130). In 1830, the year of the July Revolution, Coste moved to Paris to pursue his career.
Paris was not only one of the great cultural centres of the world, it was also, in the 1820s, home to a guitaromanie, a rage for the guitar, which probably did not so much abate in the 1830s as become less remarkable in a city which saw new fads commencing daily. Coste studied theory and composition in Paris and became the friend and pupil of Fernando Sor (1778-1839), the esteemed Spanish composer and guitarist. By the end of the 1830s, Coste was immersed in the Parisian musical scene, and his compositions from this period demonstrate both his versatility and the broad variety of cultural influences on music during the period. Coste published many of his compositions, so it is sometimes impossible to assign each work a precise date.
Paris war nicht nur eines der großen kulturellen Zentren der Welt, es war in den 1820er Jahren auch die Heimat einer Gitarrenleidenschaft, eines Rausches für die Gitarre, der in den 1830er Jahren wohl nicht so sehr nachließ, sondern in einer Stadt, in der täglich neue Modeerscheinungen aufkamen, weniger bemerkenswert wurde. Coste studierte Theorie und Komposition in Paris und wurde Freund und Schüler von Fernando Sor (1778-1839), dem geschätzten spanischen Komponisten und Gitarristen. Ende der 1830er Jahre tauchte Coste in die Pariser Musikszene ein, und seine Kompositionen aus dieser Zeit belegen sowohl seine Vielseitigkeit als auch die vielfältigen kulturellen Einflüsse auf die Musik dieser Zeit. Coste veröffentlichte viele seiner Kompositionen, so dass es manchmal unmöglich ist, jedem Werk ein genaues Datum zuzuordnen.
Product Information
Napoléon Coste was France's greatest guitar composer and, together with Mertz, the guitar composer most representative of the Romantic style. Coste was born in 1805 in the village of Amondans. His father, the village mayor and a former infantry captain, named his son for the new Emperor and groomed him for a military career. From age six, young Napoléon also began to play guitar, taking his first lessons from his mother. At the age of eleven Coste suffered an extended and serious illness, and his parents seem to have abandoned their plans for his military career. The teenaged Coste, living in Valenciennes, gained local fame as a performer and teacher of the guitar, and in 1828 even played duets with the visiting Italian virtuoso Luigi Sagrini (they performed Giuliani's Op. 130). In 1830, the year of the July Revolution, Coste moved to Paris to pursue his career.
Paris was not only one of the great cultural centres of the world, it was also, in the 1820s, home to a guitaromanie, a rage for the guitar, which probably did not so much abate in the 1830s as become less remarkable in a city which saw new fads commencing daily. Coste studied theory and composition in Paris and became the friend and pupil of Fernando Sor (1778-1839), the esteemed Spanish composer and guitarist. By the end of the 1830s, Coste was immersed in the Parisian musical scene, and his compositions from this period demonstrate both his versatility and the broad variety of cultural influences on music during the period. Coste published many of his compositions, so it is sometimes impossible to assign each work a precise date.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 16 Valses favorites de Johann Strauss, Op. 7: I. Waltzes No. 1 - 5
- 2 16 Valses favorites de Johann Strauss, Op. 7: II. Waltzes No. 6 - 10
- 3 16 Valses Favorites De Johann Strauss, Op. 7: Iii. Waltzes No. 11 - 15
- 4 16 Valses favorites de Johann Strauss, Op. 7: IV. Waltz 16
- 5 Divertissement sur Lucia di Lammermoor, Op. 9
- 6 Grand Caprice, Op. 11
- 7 Rondeau de concert avec introduction, Op. 12
- 8 Caprice sur l'air espagnol, Op. 13, "La Cachucha"