Alexander Scriabin: Klaviersonaten Nr.1-10
Klaviersonaten Nr.1-10
3
CDs
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
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- Künstler: Vladimir Stoupel, Klavier
- Label: Audite, DDD, 2007
- Erscheinungstermin: 16.5.2008
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*** Neuheit zum limitierten Sonderpreis
Wenige Pianisten haben sich der Herausforderung einer zyklischen Interpretation der Klaviersonaten Alexander Skrjabins im Konzert gestellt. Neben der immensen spieltechnischen Herausforderung steht die Bewältigung eines hochkomplexen gedanklichen und emotionalen Kosmos, in dem - von Werk zu Werk fortschreitend - die Töne zum Vehikel werden auf dem Weg in die Transzendenz. In Skrjabins Oeuvre stehen die Klaviersonaten wie Marksteine in der Entwicklung von spätromantisch-virtuoser Pianistik unter dem Einfluss von Chopin und Liszt hin zu einem absolut einmaligen Individualstil, in dem Material, Form und Technik alle Hüllen der Konvention abstreifen und sich einem geradezu manischen Ausdruckswillen unterordnen. Die Gesamteinspielung der Klaviersonaten durch Vladimir Stoupel dokumentiert wie kaum eine andere diese Entwicklung und verbindet dabei die Spontaneität des Live-Erlebnisses mit der Geschlossenheit einer Gesamtschau, wie sie nur durch die tour de force zyklischer Aufführungen und nahtlos sich anschließender Aufnahmesitzungen zu erreichen ist. Stoupel spürt in den frühen Werken den Keim des Kommenden heraus und lässt den stilistischen Wandel ab der 5. Sonate dadurch mehr als Metamorphose denn als Bruch erscheinen. Erstaunlich ist die Verwandtschaft mit Skrjabins eigenem Klavierspiel, wie sie durch eine Reihe von Welte-Mignon Aufnahmen aus dem Jahr 1910 dokumentiert ist: große agogische Freiheit im Auskosten der Phrasen, lyrische Zartheit und Verschattung neben virilem, bisweilen sogar aggressivem Auftrumpfen, alles in permanentem, quecksilbrigem Fluss, in dem sogar die tiefste Schwärze noch zu luziferischem Leuchten gebracht wird. Der russische Pianist Vladimir Stoupel zeichnet sich durch außerordentliche Vielseitigkeit, kompromisslose musikalischer Intensität und technische Virtuosität aus. Sein Repertoire ist ungewöhnlich umfangreich und vielfältig. Als Konzertsolist ist Vladimir Stoupel regelmäßig zu Gast bei führenden Orchestern in Europa und in den USA und bei internationalen Musikfestivals. Über seine solistische Tätigkeit hinaus ist er als ausgezeichneter Kammermusiker und Liedbegleiter, sowie als Dirigent bekannt. Vladimir Stoupel ist seit 1985 französischer Staatsbürger und lebt heute in Berlin. V. Stoupel: La liberté est dans la mémoire. Zur Notwendigkeit des auswendigen Spiels am Beispiel der Werke A. Skrjabins
Few pianists have ever set themselves the challenge of performing the complete cycle of Alexander Skryabin's Piano Sonatas in the concert hall. In addition to the enormous technical demands they present, the pianist must also master the composer's highly complex intellectual and emotional cosmos, in which - progressing from work to work - the notes increasingly become a vehicle on the pathway to transcendence. In the context of Skryabin's oeuvre his Piano Sonatas stand like milestones in the development from late-romantic virtuoso piano writing under the influence of Chopin to an absolutely unique individual style in which content, form and compositional technique cast aside all the trappings of convention and become subordinate to a positively manic urge for self-expression. The complete recording of the Piano Sonatas played by Vladimir Stoupel does more than any other to document this development, combining as it does the spontaneity of a live performance experience with the all-inclusivity of a complete overview which could only be attained by means of a tour de force of cyclical performances and recording sessions following each other seamlessly without a break. In the early works Stoupel intuitively senses and brings out the seed of what is to come later and allows the stylistic change that starts with the 5th Sonata to come across more as a metamorphosis than as a break in continuity. An astonishing feature is the close similarity between these performances and Skryabin's own playing as documented in a series of Welte-Mignon recordings made in 1910: great agogic freedom in the exploitation of each phrase, tender lyricism and delicate shading contrasted with virile, sometimes aggressive exhibitionism, all in a constant, mercurial flow in which even the blackest moments are lit by a satanic gleam. The Russian-born pianist and conductor Vladimir Stoupel is characterised by extraordinary versatility, uncompromising musical intensity and technical command. His repertoire is extraordinarily large and varied. Vladimir Stoupel has performed as soloist with many leading orchestras in Europe and in the USA and has participated in many international music festivals. Besides his extensive solo career he is known as an excellent chamber musician and song accompanist as well as a conductor. Vladimir Stoupel has been French citizen since 1985. Today he makes his home in Berlin. V. Stoupel: La liberté est dans la mémoire. About the need of playing by heart at the example of Scriabin's piano works
Vladimir Stoupels Einspielung ist wohl eine der besten Gesamtausgaben überhaupt und deshalb auch besonders schwierig zu kommentieren. Das Dreifachalbum ist deshalb so gelungen, weil der Pianist nicht in die musikalischen Klischees verfällt, die sich bei oberflächlicher Beschäftigung mit Skrjabins Werk aufdrängen können. (Arte)
Product Information
Few pianists have ever set themselves the challenge of performing the complete cycle of Alexander Skryabin's Piano Sonatas in the concert hall. In addition to the enormous technical demands they present, the pianist must also master the composer's highly complex intellectual and emotional cosmos, in which - progressing from work to work - the notes increasingly become a vehicle on the pathway to transcendence. In the context of Skryabin's oeuvre his Piano Sonatas stand like milestones in the development from late-romantic virtuoso piano writing under the influence of Chopin to an absolutely unique individual style in which content, form and compositional technique cast aside all the trappings of convention and become subordinate to a positively manic urge for self-expression. The complete recording of the Piano Sonatas played by Vladimir Stoupel does more than any other to document this development, combining as it does the spontaneity of a live performance experience with the all-inclusivity of a complete overview which could only be attained by means of a tour de force of cyclical performances and recording sessions following each other seamlessly without a break. In the early works Stoupel intuitively senses and brings out the seed of what is to come later and allows the stylistic change that starts with the 5th Sonata to come across more as a metamorphosis than as a break in continuity. An astonishing feature is the close similarity between these performances and Skryabin's own playing as documented in a series of Welte-Mignon recordings made in 1910: great agogic freedom in the exploitation of each phrase, tender lyricism and delicate shading contrasted with virile, sometimes aggressive exhibitionism, all in a constant, mercurial flow in which even the blackest moments are lit by a satanic gleam. The Russian-born pianist and conductor Vladimir Stoupel is characterised by extraordinary versatility, uncompromising musical intensity and technical command. His repertoire is extraordinarily large and varied. Vladimir Stoupel has performed as soloist with many leading orchestras in Europe and in the USA and has participated in many international music festivals. Besides his extensive solo career he is known as an excellent chamber musician and song accompanist as well as a conductor. Vladimir Stoupel has been French citizen since 1985. Today he makes his home in Berlin. V. Stoupel: La liberté est dans la mémoire. About the need of playing by heart at the example of Scriabin's piano works
Rezensionen
Vladimir Stoupels Einspielung ist wohl eine der besten Gesamtausgaben überhaupt und deshalb auch besonders schwierig zu kommentieren. Das Dreifachalbum ist deshalb so gelungen, weil der Pianist nicht in die musikalischen Klischees verfällt, die sich bei oberflächlicher Beschäftigung mit Skrjabins Werk aufdrängen können. (Arte)
Rezensionen
FonoForum 11/08: "Am überzeugendsten ist seine Darstellung der achten Sonate, sie besticht durch ihre mystisch-nachdenkliche Grundstimmung, kantable melodische Linien und elegant ausgeführte Figuren."- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 3 (CD)
Sonate für Klavier Nr. 1 f-moll op. 6
- 1 1. Allegro con fuoco
- 2 2. (ohne Satzbezeichnung)
- 3 3. Presto
- 4 4. Marcia funebre
Sonate für Klavier Nr. 2 gis-moll op. 19 "Sonata fantaisie"
- 5 1. Andante
- 6 2. Presto
Sonate für Klavier Nr. 3 fis-moll op. 23
- 7 1. Drammatico
- 8 2. Allegretto
- 9 3. Andante
- 10 4. Presto con fuoco - Meno mosso - Tempo 1
Disk 2 von 3 (CD)
Sonate für Klavier Nr. 4 Fis-Dur op. 30
- 1 1. Andante
- 2 2. Prestissimo volando
- 3 Sonate für Klavier Nr. 5 Fis-Dur op. 53
- 4 Sonate für Klavier Nr. 6 op. 62
- 5 Sonate für Klavier Nr. 7 op. 64 "Weiße Messe"
Disk 3 von 3 (CD)
- 1 Sonate für Klavier Nr. 8 op. 66
- 2 Sonate für Klavier Nr. 9 F-Dur op. 68 "Schwarze Messe"
- 3 Sonate für Klavier Nr. 10 C-Dur op. 70
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