Volker Heyn: Sirenes für Streichquartett
Sirenes für Streichquartett
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
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- +K'TEN für Kontrabass, Violine, Klavier & Perkussion; Preludes zu Ferro Canto Nr. 1-3; Blues in B-Dur für Cello; Blah 2 für Violine solo & 7 Violinen vom Zuspielband; Resurrection Nr. 1 für Klavierk, Kontrabass & Zuspielband; Les Visages des Enfants für Streichquartett; Graffiti Risse für 4 Holzbläser, Klavier & 3 Streicher
- Künstler: Volker Heyn
- Label: RZ, DDD, 2011
- Bestellnummer: 2661929
- Erscheinungstermin: 15.9.2011
Volker Heyn, 1938 geboren, ist ein ›Außenseiter‹, besser: ein ›ungeliebter Insider‹, ein Avantgardist,
auch und spezifisch in Sachen experimenteller Musik, jenseits der musikalischen Tendenzen seiner
Generation wie »Neue Einfachheit«, »Neo-Romantik«, »Neue Komplexität« etc. 1960 verlässt er Europa
und verbringt mehr als zehn Jahre in Australien. Dort schließt er sich einer reisenden Theatergruppe an,
arbeitet als Clubsänger und als Hilfsarbeiter auf Nachtschicht in der metallverarbeitenden Industrie.
Heyns Musik inszeniert einen akustischen Zustand, wie in einer Schachtel von Spiegeln, deren vielfache
Reflexionen sich ständig ineinander fügen und sich gegenseitig zertrümmern. Es ist die Untersuchung
eines klanglichen Prozesses, der als solcher unzugänglich und auf dem Papier nicht darstellbar ist.
Volker Heyn interessiert sich nicht für den Klang an sich – die positive akustische Geste –, sondern, und
besonders, für die Negativform, die ›Rücktongeste‹, die Spiegelung der Reibung und die diskontinuierlichen
Bewegungen. Seine Kompositionsmodelle folgen dem Nachklang – dem Überhang – den wir nur empfangen
können, indem wir unsere Sensoren auf nahe Null begrenzen, um seiner Gewalt nicht zu unterliegen.
Und das muss reichen, mehr wäre zu viel. Dann können diese restlichen Klangspuren aufgebraucht und
erschöpft werden, bis hin zum kleinsten subversiven Konstrukt. Dies ist die Klangwelt, die uns gegeben ist:
eine verwickelte, doch letztlich unschuldige Struktur von unendlichen makro- und mikroklanglichen Reaktionen.
Born in 1938, Volker Heyn is an ›outsider‹, or perhaps an ›unloved insider‹, an avant-gardist when it comes to experimental music, reaching beyond the trends of his generation of »New Simplicity«, »Neo-Romanticism«, »New Complexity« and so forth. In 1960 he left Europe to spend more than ten years in Australia where he joined a travelling theatre company, made ends meet by singing in nightclubs and working the night shift in a metal works. Heyn’s music is the mise en scène of an acoustic condition, whose manifold reflections perpetually interlock and shatter, like a box of mirrors. It investigates a process, which in itself is inaccessible and cannot be reproduced on paper. Volker Heyn is not interested in sound per se – in the positive acoustic gesture – but, and especially, in the negative form, in the responding tone gesture, in the duplicating of friction and in discontinuous movements. His composition patterns follow the resonance – the overhang –that we are able to perceive only by restricting our sensors almost to zero, in order not to succumb to its violence. And this must be enough, more would be too much. Then these remnants of sound will be drained and exhausted right up to the merest subversive unit. This is the soundscape that we are given: an intricate, though ultimately innocent structure of endless macro and micro sounding reactions.
Product Information
Born in 1938, Volker Heyn is an ›outsider‹, or perhaps an ›unloved insider‹, an avant-gardist when it comes to experimental music, reaching beyond the trends of his generation of »New Simplicity«, »Neo-Romanticism«, »New Complexity« and so forth. In 1960 he left Europe to spend more than ten years in Australia where he joined a travelling theatre company, made ends meet by singing in nightclubs and working the night shift in a metal works. Heyn’s music is the mise en scène of an acoustic condition, whose manifold reflections perpetually interlock and shatter, like a box of mirrors. It investigates a process, which in itself is inaccessible and cannot be reproduced on paper. Volker Heyn is not interested in sound per se – in the positive acoustic gesture – but, and especially, in the negative form, in the responding tone gesture, in the duplicating of friction and in discontinuous movements. His composition patterns follow the resonance – the overhang –that we are able to perceive only by restricting our sensors almost to zero, in order not to succumb to its violence. And this must be enough, more would be too much. Then these remnants of sound will be drained and exhausted right up to the merest subversive unit. This is the soundscape that we are given: an intricate, though ultimately innocent structure of endless macro and micro sounding reactions.
- Tracklisting
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 K'ten (F r Kontraba , Violine, Klavier Und Perkussion, 2005)
- 2 Sir nes (F r Streichquartett, 1983)
- 3 Pr ludes Zu Ferro Canto #1+#2+#3 (Tonband Fragment, 1989)
- 4 Blues In B-Flat (F r Violoncello Solo, 1981)
- 5 Blah 2 (F r Violine Solo Und 7 Violinen Vom Zuspielband, 1985)
- 6 Resurrection #1 (F r Klavier, Kontraba Und Zuspielband, 2000)
- 7 Les Visages Des Enfants (F r Streichquartett, 2002-2004)
- 8 Graffiti, Risse (F r 4 Holzbl ser, Klavier Und 3 Streicher, 1998-1999)
- 9 Les Visages des Enfants
- 10 Graffiti, Risse