Joseph Bodin de Boismortier: Don Quichotte chez la Duchesse
Don Quichotte chez la Duchesse
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- Künstler: Stephan Van Dyck, Biren, Hall, Gay, Le Concert Spirituel, Herve Niquet
- Label: Naxos, DDD, 1996
- Bestellnummer: 7963957
- Erscheinungstermin: 17.12.1996
Auf die farbige und brillante Ouvertüre folgen drei Akte in schnellem Tempo, in denen Boismortier einige Rameausche Effekte, triolische Viertelnoten, kurze rhythmische Passagen, begleitete Rezitative und eine ausgeprägte Orchestrierung einsetzt. Rameau selbst sollte sich an dieses Werk erinnern, als er zehn Jahre später seine Boréades schrieb, in denen zwei der schönsten Arien eine verblüffende Ähnlichkeit mit Arien aus Don Quichotte aufweisen.
Die musikalischen Zwischenspiele haben die pastoralen Charakteristika der Epoche, und obwohl Boismortier nicht die Musette, den Dudelsack des französischen Schäfers, verwendet, um sie hervorzuheben, so bedient er sich doch der Gavotten, Bourrées, Passeptide und anderer Allüren und Tänze, die er in seiner Sonatenkomposition gerne wiedergibt. Natürlich bieten einige Arien einen Vorwand, um über Liebe und Krieg zu moralisieren, und einigen Instrumenten sind die schönsten Seiten der Partitur zugewiesen, wie dem Flötensolo im zweiten Akt, dritte Szene, mit Altisidores Eh, pourquoi mourir de changer und der Oboenstimme im ersten Akt, fünfte Szene, mit dem Bauernmädchenkomik Je n'entends point le caquet d'un muguet.
The colourful and brilliant overture is followed by three acts, moving at a rapid pace, in which Boismortier makes use of some Rameau effects, triplet crotchets, short rhythmic passages, accompanied recitatives and distinctive orchestration. Rameau himself was to recall this work when, ten years later, he wrote his Boréades, in which two of the finest arias bear a striking resemblance to arias from Don Quichotte.
The musical interludes ail have the pastoral characteristics of the period and, although Boismortier does not make use of the musette, the French shepherd bagpipe, to enhance them, he makes full use of the gavottes, bourrées, passepieds and other airs and dances that he happily reproduces in his compilation of sonatas. Naturally some arias provide an excuse for moralising on love and war and some instruments have the finest pages of the score assigned to them, as with the flute solo in Act II, Scene 3, with Altisidore's Eh, pourquoi mourir de changer and the oboe part in Act I, Scene 5, with the peasant girl's comic Je n'entends point le caquet d'un muguet.
Die musikalischen Zwischenspiele haben die pastoralen Charakteristika der Epoche, und obwohl Boismortier nicht die Musette, den Dudelsack des französischen Schäfers, verwendet, um sie hervorzuheben, so bedient er sich doch der Gavotten, Bourrées, Passeptide und anderer Allüren und Tänze, die er in seiner Sonatenkomposition gerne wiedergibt. Natürlich bieten einige Arien einen Vorwand, um über Liebe und Krieg zu moralisieren, und einigen Instrumenten sind die schönsten Seiten der Partitur zugewiesen, wie dem Flötensolo im zweiten Akt, dritte Szene, mit Altisidores Eh, pourquoi mourir de changer und der Oboenstimme im ersten Akt, fünfte Szene, mit dem Bauernmädchenkomik Je n'entends point le caquet d'un muguet.
Product Information
The colourful and brilliant overture is followed by three acts, moving at a rapid pace, in which Boismortier makes use of some Rameau effects, triplet crotchets, short rhythmic passages, accompanied recitatives and distinctive orchestration. Rameau himself was to recall this work when, ten years later, he wrote his Boréades, in which two of the finest arias bear a striking resemblance to arias from Don Quichotte.
The musical interludes ail have the pastoral characteristics of the period and, although Boismortier does not make use of the musette, the French shepherd bagpipe, to enhance them, he makes full use of the gavottes, bourrées, passepieds and other airs and dances that he happily reproduces in his compilation of sonatas. Naturally some arias provide an excuse for moralising on love and war and some instruments have the finest pages of the score assigned to them, as with the flute solo in Act II, Scene 3, with Altisidore's Eh, pourquoi mourir de changer and the oboe part in Act I, Scene 5, with the peasant girl's comic Je n'entends point le caquet d'un muguet.
Rezensionen
M. Hengelbrock in FonoForum 5/97: "Stern des Monats. Eine höchst willkommene Repertoirebereicherung, deren interpretatorische Sorgfalt rundum überzeugt."- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Ouverture
- 2 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Chasse au monstre (Hunting the Monster)
- 3 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Air de Don Quichotte (Don Quixote's Air)
- 4 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Air de Sancho (Sancho's Air)
- 5 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Marche
- 6 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Menuets I et II
- 7 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Air pour les patres (Shepherds' Air)
- 8 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Tambourins I et II
- 9 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Scene de la paysanne (Peasant Girl's Scene)
- 10 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Merlin l'enchanteur (Merlin the Magician)
- 11 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act I: Reprise de l'ouverture
- 12 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: La caverne de Montesinos (The Cave of Montesinos)
- 13 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Depit de Sancho (Sancho's Troubles)
- 14 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Air pour charmer (Air of Enchantment)
- 15 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Air de la colere (Angry Air)
- 16 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Lutte avec le geant (Struggle with the Giant)
- 17 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Air pour le desenchantement (Air to Break the Spell)
- 18 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Air de Montesinos (Air of Montesinos)
- 19 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Air pour les amants desenchantes (Air for Disenchanted Lovers)
- 20 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Divertissement
- 21 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Choeur des demons (Chorus of Demons)
- 22 Don Quichotte chez la Duchesse, Op. 97: Act II: Transport de Dulcinee (Dulcinea Transported)
- 23 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Le Gentil Sapajou (The Gentle Sapajou)
- 24 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Air Epagnol (Spanish Air)
- 25 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Entree D'altisidore (Altisidore's Entrance)
- 26 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Retour De Merlin (Merlin's Return)
- 27 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: L'infante Du Congo (The Infanta From The Congo)
- 28 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Air D'altisidore (Altisidore's Air)
- 29 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Choeur Des Japonais (Chorus Of Japanese)
- 30 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Marche Et Air Pour Le Japon (Japanese March And Air)
- 31 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Air De La Japonaise (Japanese Woman's Air)
- 32 Don Quichotte Chez La Duchesse, Op. 97: Act Iii: Chaconne