Guillaume Dufay: Messe für den heiligen Antonius von Padua
Messe für den heiligen Antonius von Padua
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
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- +O proles Hispaniae / O sidus Hispaniae
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Der heilige Antonius Von Padua war auf ganz bemerkenswerte Art und Weise Ziel von Guillaume Dufays Verehrungen. Die einzige heilige Reliquie in seinem Besitz war ein Stück vom Gürtel des Heiligen, das zusammen mit anderen „Juwelen“ im Bericht des Testamentsvollstreckers über den letzten Willen des Komponisten aufgelistet war. Seine größte Verehrung drückte er zweifellos in seiner Messe aus, die er zu Ehren des heiligen Antonius—dem glorioso comite (glorreichen Gefährten) komponierte, die im dazugehörigen Halleluja erwähnt wird. Die Schönheit und der Einfallsreichtum dieser Messe ist auch heute noch, ein halbes Jahrtausend nach ihrer Entstehung, unverkennbar. Und obgleich das Pathos, das, wie wir sehen werden, zuweilen durch die glitzernde Fassade hindurchscheint, eine tiefe, persönliche Verbundenheit zur Musik erkennen lässt, geht diese Verbundenheit weit über jene ästhetischen Aspekte hinaus, derentwegen wir die Messe heute so bewundern.
It is not known why Guillaume Dufay devoted so much of his creative endeavour to his 'patron saint', Anthony of Padua, but the resulting Mass (consisting of the 'Ordinary' movements along with five further motets with texts in praise of Anthony) remains one of the most extraordinary works of polyphony of the period. Dufay's will ordained the Mass to be performed in supplication for his soul each year, a practice apparently continued until the great cathedral at Cambrai was demolished in 1796. This is a highly virtuosic piece: the rhythmic complexities in its Gloria and Credo, in particular, guaranteed it the attention of theorists for decades after its composition. The Mass is joined on this recording by the motet O proles Hispaniae which was also composed with St Anthony in mind and whose text is beneath the image of the Saint in the Flemish miniature on the disc's front cover.
'A felicitous marriage of scholarship and first-rate musicianship' (Soundscapes, Australia)
Product-Information:
It is not known why Guillaume Dufay devoted so much of his creative endeavour to his 'patron saint', Anthony of Padua, but the resulting Mass (consisting of the 'Ordinary' movements along with five further motets with texts in praise of Anthony) remains one of the most extraordinary works of polyphony of the period. Dufay's will ordained the Mass to be performed in supplication for his soul each year, a practice apparently continued until the great cathedral at Cambrai was demolished in 1796. This is a highly virtuosic piece: the rhythmic complexities in its Gloria and Credo, in particular, guaranteed it the attention of theorists for decades after its composition. The Mass is joined on this recording by the motet O proles Hispaniae which was also composed with St Anthony in mind and whose text is beneath the image of the Saint in the Flemish miniature on the disc's front cover.
Rezensionen
'A felicitous marriage of scholarship and first-rate musicianship' (Soundscapes, Australia)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Missa de S Anthonii de Padua
- 1 Introit: In medio ecclesiae
- 2 Kyrie
- 3 Gloria
- 4 Gradual: Os iusti meditabitur sapientiam
- 5 Alleluia: Anthoni compar inclite
- 6 Credo
- 7 Offertory: Veritas mea
- 8 Sanctus
- 9 Agnus Dei
- 10 Communion: Domine, quinque talenta
- 11 O proles Hispaniae - O sidus Hispaniae